Fandom

Zuuk, René van

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
René van Zuuk

René van Zuuk

René van Zuuk (Doesburg, 1962) is een Nederlandse architect die vanaf 1993 met zijn bureau in Almere is gevestigd.

Projecten

Van Zuuk heeft verschillende projecten ondernomen, zoals je moeder bedieningsgebouw Oostersluis in Groningen (1996) en het Paviljoen De Verbeelding in Zeewolde (2000). Ook zijn een aantal woonprojecten van zijn hand, zoals het woongebouw The Wave in Almere-Stad (2004) en Paviljoen in Roosendaal (2007). Maar zijn bekendste gebouw tot nog toe is waarschijnlijk het gebouw voor Arcam in Amsterdam uit 2003.

Kenmerken

Van Zuuks gebouwen worden gekenmerkt door ronde, sculpturale vormen. In zijn werkwijze gaat hij eerst uit van

4verbeelding

Een van z'n gebouwen.

standaardsystemen en standaardstructuren, waaruit hij nieuwe vormen creëert die bouwbaar en betaalbaar moeten zijn. Van Zuuk geeft speciale aandacht aan materiaal en vorm, wat beïnvloed is door zijn studie

bouwproductietechniek. Zo ontstaan er welvingen in de gevels en uitgebalanceerde vormen die wel worden vergeleken met computerarchitectuur. Ook al doen de gebouwen soms vreemd aan, toch omschrijft hij ze zelf als niet autonoom, omdat ze zich voegen naar het landschap en daar dan ook in opgaan: 'een gebouw is het mooist als het past in zijn omgeving', aldus Van Zuuk.

Werkzaamheden

Van Zuuk is actief als architect in zijn bureau 'René van Zuuk Architekten' waar hij verschillende projecten ontwerpt en uitvoert. Zijn bureau bevindt zich in een door hem zelf ontworpen villa Psyche (1992) in de Almeerse wijk De Fantasie. Dat hij wordt gewaardeerd in zijn werk bewijzen verschillende prijzen die hij gewonnen heeft.