FANDOM

Peter Zumthor.

Foto van Peter Zumthor

De Zwitserse architect Peter Zumthor (Bazel, 1943) is vooral bekend van het thermencomplex Therme Vals (1996). Dit complex werd al binnen twee jaar na de realisatie tot erfgoed verklaard. Van de projecten buiten is geboorteland zijn de Topographie des Terrors (2005) in Berlijn het bekendst. Een bekend recentelijk gebouwd project is het Kolumba Kunstmuseum (2007), waaraan de jonge Nederlandse architect Serge Schoemaker (1975) heeft meegewerkt.

Geroemd om zijn poetisch gebruik van materialen, preciese detaillering en zorgvuldige verhoudingen behoort hij, net als Herzog & De Meuron, tot de meest beroemde architecten van Zwitserland en realiseert hij projecten over de hele wereld. In 2009 won hij de Pritzker Architecture Prize.

 Carrière

Na studies aan de Kunstgewerbeschule in Basel en het Pratt Institute in New York is Zumthor
Kolumbamuseum Peter Zumthor

Foto van het Kolumbamuseum

tussen 1968 en 1978 werkzaam als architect bij de Kantonale Monumentenzorg in Graubünden. In 1979 begint hij zijn eigen bureau in Haldenstein (CH). De vakkundigheid, die Zumthor in zijn opleiding tot meubelmaker heeft opgedaan, is altijd zichtbaar gebleven in zijn architectuur. Zijn vroege werk is verwant aan de rationel Italiaanse architectuur en is allemaal gerealiseerd in Zwitserland. Zijn ontwerpen krijgen van meet af aan veel aandacht en zijn richtinggevend voor jonge architecten.

Locatie, meer dan een plek

Zumthor's latere projecten vertonen veel verwantschap met het minimalisme, waarin, naast het weglaten van overbodige details, de relatie tussen gebouw en omgeving vaak een zeer belangrijke rol speelt. Zumthor geeft deze relatie vorm, door die omgeving uiteindelijk altijd leidend te laten zijn in zijn ontwerpen. Een locatie is voor Zumthor meer dan een fysieke plek; het is een configuratie van gebouwen, natuur en cultuur. De bijzondere relatie tussen omgeving en object is duidelijk voelbaar in de eerdergenoemde "Topographie des Terrors" in Berlijn. Dit Internationale Tentoonstellings- en Documentatiecentrum vergroot noch verkleint de gruweldaden die er plaatsgevonden hebben, maar geeft de mensen een mogelijkheid de betekenis ervan te ervaren.

Gebouw, zinnelijk lichaam om een binnenklimaat.

"Een gebouw moet niet iets 'voorstellen', een gebouw moet iets 'zijn'", stelt Zumthor in menig interview. In al zijn ontwerpen besteedt Zumthor aandacht aan de ervaring van ruimte; door tast, reuk en gehoor. Geluid speelt een belangrijke rol in het Zwiterse Expo paviljoen Sound Box te Hannover (2000); Reuk vormt een belangrijk onderdeel bij de ervaring in de Bruder Klaus Kapel te Wachendorf (2007).

Klein, maar groot

Terwijl zijn bureau klein is gebleven, worden de projecten die hij realiseert groter en complexer. Hij begon met projecten als zijn eigen atelier in Haldenstein en de omheining van een archeologische vindplaats in Chur (beiden uit 1986). Hoewel ook deze eerdere projecten internationale aandacht trokken, kwam zijn naamsbekendheid vooral met gebouwen als het Kunsthaus Bregenz (1997) en het bejaardenhuis in Chur (1993). Ook de eerdergenoemde Therme Vals (1996) en openluchttentoonstelling Topographie des Terrors (2005) zorgden voor internationale bekendheid. Thans is Zumthor bezig met de Meelfabriek in Leiden. In 2009 starten de bouwwerkzaamheden.

Ondanks deze groeiende bekendheid en aandacht, blijft Zumthor zoeken naar de ervaringen die hij met een gebouw op wil roepen. Omdat schaalniveau, materiaal en programma los staan van die ervaring, blijven zijn projecten puur, helder en eenvoudig ondanks toenemende complexiteit. Waardering voor zijn werk blijkt mede uit een groot aantal internationale prijzen en onderscheidingen.