Fandom

Zoutwaterpaviljoen

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Zoutwaterpaviljoen

een zoutwaterpaviljoen

Zoutwaterpaviljoen 2

Het zoutwaterpaviljoen op Neeltje Jans

Een zoutwaterpaviljoen op Neeltje Jans is in de architectuur en bouwkunde een losstaand bouwwerk of bijgebouw voor ontspanning en/of vermaak wat gevuld is met zout water en waterdieren. Het is een gebouw waar je als het ware doorheen kan lopen.

De constructie

Het Zoutwaterpaviljoen is ontworpen door Kas Oosterhuis en zijn bureau. Dankzij de computer is de constructie eenvoudig gemaakt en, ookal ziet het er zo niet uit, het is ook makkelijk te onderhouden. Het Zoutwaterpaviljoen bestaat uit een zelfdragende 'body' van golfplaten. De body beeldt een gestrande walvis uit en steekt 12 m boven het water uit. Het geheel is uitgevoerd in staal en beton en omkleed met een taaie zwarte huid op een vetlaagje (isolatie). De zelfdragende, gebogen constructie kan de opwaartse kracht van hoogwater weerstaan.Met slechts enkele velletjes papier was de gehele constructie te fabriceren. De buitenhuid van staalplaat is afgewerkt met een coating als bescherming tegen de krachten van zout, wind en water. Ook zitten er een paar draairamen in het bouwwerk.

Nominatie

Het zoutwaterpaviljoen is ook genomineerd voor de Architectuursprijs. Het zoutwaterpaviljoen is genomineerd omdat het een apart en zeer bijzonder bouwwerk is. Ook is de materiaalkeuze erg goed volgens de jury van de Architectuursprijs.