Fandom

Zollverein School

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Techniek zollverein school

de buitenkant van het zollverein gebouw

Techniek zollverein school
De Zollverein school

De Zollverein School in Essen wordt alom geprezen als een juweel van architectonische zuiverheid. Het architectenduo ''Kazujo Sejima en Ryue Nishizawa'' (bureau SANAA) heeft de Japanse traditie van abstractie en minimalisme in een groot project als dit academiegebouw voor management- en design-opleidingen op verbluffende wijze kunnen uitwerken.

Op 28 maart zullen de projectarchitecten van SANAA, te weten Nicole Berganski en Andreas Krawczyk, in een lezing bij de TU Eindhoven, faculteit Bouwkunde, het ontwerp en de uitvoering van het project toelichten en vragen beantwoorden die het gebouw oproept. De monoliet betonnen kubus lijkt gewichtloos geworden door een veelvoud van schijnbaar willekeurig geplaatste raamopeningen. Hoe is dit mogelijk? Waar zijn de installaties gebleven? Een gevel in één materiaal?

De lezing past in de serie Concrete Design Lectures. Deze lezingenserie is onderdeel van de Concrete Design Competition, een internationale studentencompetitie voor ontwerpen met beton. Thema van de editie 2005/06 was plastic-Opacity. De Zollverein School is een uitzonderlijk voorbeeld van plastic-Opacity.

De lezing op 28 maart markeert ook de opening van een expositie van de winnende inzendingen uit de acht deelnemende landen. Deze expositie is tot 13 april te bezichtigen in het Plaza van faculteitsgebouw Vertigo. De lezing vindt plaats in de trappenzaal van Vertigo en is vrij toegankelijk. De aanvangstijd is 15.00 uur.

De organisatie is in handen van CHEOPS, Studievereniging Bouwkunde, in samenwerking met het Cement&BetonCentrum.