FANDOM

Louis Paul Zocher was een Nederlandse (tuin)architect en zoon van de architect [[Jan David
Louis paul zocher

louis paul zocher

Zocher jr.]]

Louis Paul Zocher werd in 1820 in Haarlem geboren als zoon van de (tuin)architect J.D. Zocher jr. en zijn vrouw Amij Maij. In 1855 trouwde hij met Wilhelmina Geertruida Santbergen (1828-1862), waarna zij drie kinderen kregen. Nadat zijn echtgenote op 34-jarige leeftijd was overleden, trouwde Louis Paul in 1881 met Anna Maria Henrika Elizabeth Wellan (1840-1920). In 1915 overleed Louis Paul op 95-jarige leeftijd in Haarlem. 

(tuin)architectEdit

Louis Paul Zocher kreeg het architectenberoep met de paplepel ingegoten. Zowel zijn overgrootvader, als zijn opa J.D. Zocher sr., zijn vader J.D. Zocher jr. en zijn oom C.G. Zocher waren architect dan wel tuinarchitect. Vanaf 1849 waren J.D. Zocher jr. en L.P. Zocher elkaars vennoten in een firma die zich uitsluitend bezighield met het ontwerpen en aanleggen van tuinen. Louis Paul stond sterk onder invloed van zijn vader J.D. Zocher die de Engelse landschapsstijl in Nederland introduceerde. De beide Zochers werkten voornamelijk in de zogenoemde 'late landschapsstijl', met gebogen bosranden, wegen en wandelpaden. De Zochers legden veel tuinen en parken aan tussen Haarlem en Den Haag, in Utrecht en Doorn, in het Gooi en op de Veluwe. In 1864 kregen Louis Paul en zijn vader de opdracht het Amsterdamse Vondelpark te ontwerpen. Na de dood van zijn vader in 1870 maakte Louis Paul het ontwerp alleen af. Het park werd hierna in gedeelten vergroot, waarbij Louis Paul voor het eerst deeltuinen met symmetrische en geometrische elementen in een verder natuurlijk landschap ontwierp. Deze 'gemengde stijl' zou Louis Paul later nog enige malen toepassen.

In 1864 stichtte Louis Paul samen met een compagnon de conservenfabriek 'Rozenhagen, de Haarlemsche Maatschappij tot het Verduurzamen van Levensmiddelen' op. In 1869 richtte Louis Paul samen met J.J. Kerbert een boomkwekerij met de naam 'J.D. Zocher en Co' op.

ontwerpenEdit

Naast het Amsterdamse Vondelpark,
ZichtOp het Agnetapark in Delft (NL)04:00

ZichtOp het Agnetapark in Delft (NL)

ontwierp Louis Paul in de jaren tachtig als architect de muziektent in het Vondelpark (1873) en het Teylers Museum in Haarlem (1877). Enkele andere ontwerpen van de hand van Louis Paul waren het Kennemerpark in Alkmaar (1873), het Haagsche Bosch in Den Haag (1877) en het Frederikspark (1873), het Frans Halsplein (1880) en het Florapark (1873-1877) in Haarlem. Het bekendste zelfstandige project van L.P. Zocher was het Agnetapark (1885), een woonpark bij de Nederlandsche Gist- en Spiritusfabriek in Delft