FANDOM

Een ziggoerat of tempeltoren is een kunstmatige bult en heeft de vorm van een terrasvormige piramide. De piramide bestaat uit stenen die gemaakt zijn van vuil en modder. Een Ziggoerat heeft grote, ceremoniële trappen, die naar een tempel leiden die zich aan de top bevindt. Ziggoerats werden gebouwd rond 3500 tot 1000 voor Chr. in Mesopotamië en Perzië.

File:105188.jpg

toeval

Waarschijnlijk zijn de Ziggoerats per toeval ontstaan. Door de korte levensduur van de van modder gemaakte stenen, was het nodig om steeds te herbouwen. Elk volgende gebouw werd geplaatst op een ondergrond van de resten van het voorgaande gebouw. Op deze manier ontstond een piramide met treden.

herkenning

De Ziggoerats dienden vaak als een herkenningspunt voor de arbeiders die in het veld aan het werk waren. Zij geloofden dat de beschermgoden vanuit de tempel op hen neer keken. De Ziggoerat werd beheerd door priesters, die waarschijnlijk na hun overlijden in de Ziggoerat werden begraven.
10936 191226321882 76339156882 3437067 4595624 n

Voorbeeld trap ziggoerat

Een voorbeeld van een Ziggoerat is de Ziggoerat van Choga Zambil, bij Susa, Iran (14e eeuw voor Chr.).