FANDOM

Bernard zehrfuss

Bernard Zehrfuss

Unesco gebouw parijs Architectuurwiki

Unesco gebouw (Parijs)

De Fransman Bernard-Louis Zehrfuss is een naoorlogse modernist, die bekend werd vanwege zijn bijdragen aan het Unesco-gebouw in Parijs en het zakendistrict La Défense in dezelfde stad. Verder heeft hij veel moderne architectuur in Tunesië op zijn naam staan.

Tunesië Edit

Zehrfuss studeerde van 1928 tot en met '39 aan de École des Beaux-Arts. In zijn laatste studiejaar ontving hij de Prix de Rome. In de Tweede Wereldoorlog ging hij als vrijwilliger in het leger naar Tunesië. In deze toenmalige Franse kolonie gaf hij van '43 tot '48 leiding aan een team, dat zorgde voor modernisering van de Tunesische architectuur.

Het team ontwierp woningen, markten en scholen. Deze werden gewaardeerd vanwege het respect voor de lokale cultuur. Nadat Zehrfuss terug in Parijs een eigen bureau begon, bleef de Tunesische regering hem opdrachten verstrekken. Een ervan was de Universiteit van Tunis (1964).

Samen met de Italiaan Pier Luigi Nervi en de Duitse Amerikaan Marcel Breuer ontwierp hij het meest internationale gebouw van Parijs: het hoofdkantoor van Unesco. Zelf leverde hij het ontwerp voor de uitbreidingen in 1965, '69 en '78.

Verder was hij een van de ontwerpers van het stedenbouwkundig plan voor La Défense (1950). Hij ontwierp samen met Robert Camelot en Jean de Mailly het Centre National des Industries et Techniques (CNIT, 1958).

Ook bekend zijn drukkerij Mame in Tour, de Renault-fabriek in Flins (1953) en de prefab-woningen voor het zevenhonderd meter lange complex Le Haut-du-Lièvre (1962).