FANDOM

Portret Christopher Wren

Christopher Wern

Christopher Wren, beter bekend als Sir Christopher Wren, wordt wel de grootste Britse architect aller tijden beschouwd. Hij introduceerde mede het Engelse classicisme en was de eerste Engelse kerkenbouwer sinds de middeleeuwen. Hij ontwierp onder meer de Saint Paul's Cathedral (1710) in Londen. 

De vooraanstaande predikantenzoon gold aanvankelijk als briljant wetenschapper. Hij behaalde op 21-jarige leeftijd al zijn doctoraat in de exacte wetenschappen en werd vier jaar later benoemd tot professor in de astronomie. De grote stadsbrand van 1666 in Londen leidde echter een 'carrièreswitch' in. 

Wren als wederopbouwerEdit

Koning Charles II wist van Wrens passie voor architectuur en vroeg hem om assistentie bij de wederopbouw van de stad. De amateurarchitect ontwierp in totaal 52 kerken. Daarbij kwam de nodige inventiviteit kijken, want veel van de percelen hadden een middeleeuws, en daarmee rommelig karakter.

St Paul's CathedralEdit

De parochiekerk van het gemenebest moest ook worden herbouwd. Deze Saint Pauls's Cathedral werd het pronkstuk uit zijn loopbaan. Hoewel zijn aanvankelijke ontwerpen werden afgewezen omdat ze te spectaculair werden gevonden, was het uiteindelijke resultaat indrukwekkend. Hij combineerde de klassieke opbouw met de dramatiek die kenmerkend was voor
260px-St Pauls aerial

St Paul's Cathedral Londen

barok. Dit pronkstuk van zijn carrière zou uiteindelijk, na zijn dood in 1723, de plaats worden waar hij begraven werd.  

Architectische achtergrond Christopher WrenEdit

Hij was als architect beïnvloed door de geschriften van Palladio, Vitruvius en Alberti. Daarnaast was een langdurig bezoek aan Parijs erg belangrijk voor zijn zienswijze. Hij bestudeerde daar verschillende kerken en ontmoette Bernini. Dit was overigens de laatste keer dat Wren buiten Groot-Brittannië kwam. Ook zijn wiskundige achtergrond speelde een grote rol in zijn werk, want hij vond dat de zuivere waarheid in de meet- en rekenkunde lag. Veel projecten realiseerde hij via een vaststaand bouwschema, wat de kwaliteit niet altijd ten goede kwam. Noemenswaardige werken van zijn hand zijn het Sheldonian Theatre (Oxford, 1669) en Saint Stephen's Walbrook (Londen, 1679). Ook bouwde Christopher Wren de bovenste gedeeltes van de de westtorens van Westminister Abbey, die in 1745 gereed kwamen.