FANDOM

James wines

james wines in zijn werkkamer

James Wines is een in Chicago geboren architect die in 1969/ 1970 oprichter was van de architectuurgroep Site dat staat voor Sculpture In The Environment.

Werkzaamheden

Wines heeft kunstgeschiedenis, sculptuur en literatuur gestudeerd aan de Syracuse University. Niet alleen is hij de oprichter en president van SITE, ook was hij het hoofd van Environmental Design aan de Parsons School of Design. Tegenwoordig is hij professor in de Architectuur aan Penn State University. Wines werkzaamheden bestaan uit het geven van lezingen en het publiceren van essays en magazines in de Verenigde Staten, Europa en Azië. Daarnaast heeft hij meer dan honderdvijftig gebouwen ontworpen met Site.

Projecten
Mc donals

zo heefd hij ook deze MC donalds ontworpen

Een van zijn beroemdste publicaties is het boek 'De-Architecture', uit 1987, waarin hij zijn architectuur presenteert: Een op ironie gebasseerde vorm van expressieve kunst, die gebruik maakt van extreme uitingsvormen en de allesoverheersende Amerikaanse consumptiedrift in twijfel trekt. De uit deze ideeën resulterende gebouwen zien er vaak uit alsof ze in elkaar aan het storten zijn, zoals de gebouwen voor de BEST Products Supermarkt in Houston en Sacramento.

Succes

Wines is tegenwoordig nog steeds president van site, dat hij samen met Denise MC Lee vanuit New York runt. Over zijn projecten bij SITE zijn verschillende boeken gepubliceerd en tentoonstellingen georganiseerd, zoals in het Museum of  Modern  Art in New York, waar zijn theorieën en tekeningen werden gepresenteerd. Daarnaast heeft Wines verschillende kunst- en designprijzen in ontvangst mogen nemen, waaronder in 1995 de Chrysler Award for Design Innovation