FANDOM

109675

Het Stedelijk museum Amsterdam, ontworpen door Adriaan Willem Weissman.

Adriaan Willem Weissman (1858-1923)

Adriaan handekening

Handtekening Adriaan Willem Weissman.

heeft niet alleen een aantal gebouwen tot stand gebracht in zijn functie als stadsarchitect van Amsterdam, maar ook een enorm geschreven oeuvre achtergelaten met artikelen en boeken over architectuurhistorische onderwerpen en architectonische vraagstukken van zijn tijd. Hij was een eclectisch architect en nam daarmee een positie in tegen de voorvechters van een historische nationale bouwstijl, zoals Pierre Cuypers en Jacobus van Lokhorst werken Boeken van zijn hand zijn Bouwkundige studiën (1881), Noord-Hollandsche oudheden (1891-1905, acht delen) en Geschiedenis der Nederlandsche Bouwkunst (1912). Ook schreef hij een grote stroom kritische artikelen voor De Opmerker, het verenigingsblad van Architectura et Amicitia .

Hij interesseerde zich vooral voor de Hollandse architectuur van rond 1600, de contemporaine Amerikaanse architectuur - met in het bijzonder Henry Hobson Richardson - en de Engelse bouwkunst. Als architect was hij zijn loopbaan begonnen als leerling bij de Amsterdamse assistent-stadsarchitect Willem Springer, waarna hij op het kantoor van Adolf Leonard van Gendt terecht kwam. In 1882 werd hij bouwkundige eerste klasse bij de gemeente Amsterdam en in 1891 stadsarchitect. In deze functie realiseerde hij het meest bekende gebouw uit zijn oeuvre , het Stedelijk museum Amsterdam  (1892 - 1895).

Weissman overleed in 1923 in zijn geboorteplaats Amsterdam.