FANDOM

Gebouw

Voorstel voor de verbouwing van het Parijse Pantheon.

Charles de wailly

Charles de Wailly

Charles de Wailly werd op 9 november 1730 in Parijs geboren. Hij was student op de École des beaux-Arts van Jaques Francois Bondel. Een van zijn studiegenoten was Marie-Joseph Peyre, met wie hij later benoemd zou worden als architect van Paleis Fontainebleau.

In 1752 won De Wailly de Grand Prix de Rome d'Architecture, waardoor hij de mogelijkheid kreeg om in Rome aan de Académie de France te verblijven. Daar nam hij deel aan de opgravingen van de Thermen van Diocletianus. In 1767 werd De Wailly toegelaten tot de Académie royale d'architecture en vervolgens in 1771 tot de Académie royale de Peinture et de Sculpture. Het jaar daarop werd hij benoemd tot architect van Paleis Fontainebleau.
De opdracht voor het nieuwe theater van de Comédie-Française werd aan de Wailly en Peyre verleend. In 1779 werd hun beroemdste werk, het thé 'théâtre de l'Odéon te Parijs, opgeleverd. Dit theater maakte deel uit van Wailly's plan voor de verfraaiing van de Franse hoofdstad, dat echter nooit uitgevoerd zou worden.
Charles de Wailly stierf op 2 november 1798 in Parijs.