Fandom

Vrijheidsbeeld

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Vrijheidsbeeld NY

Op Liberty Island in de Baai van New York staat een beeld van een jonge vrouw met een tuniek, een mantel en een zevenpuntige kroon op haar hoofd, die de zeven wereldzeeën en continenten vertegenwoordigd. In haar rechterhand heeft ze een toorts en aan haar voeten liggen verbroken ketenen die symbool staan voor het einde van de slavernij. In haar linkerhand heeft ze een boek met daarop de datum van de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten van Amerika: 4 juli 1776. Dit beeld is het Vrijheidsbeeld, dat het symbool is geworden van de Nieuwe Wereld.

achtergrond en kenmerken

In 1885 werd het Vijheidsbeeld aan de Verenigde Staten geschonken door Frankrijk ter ere van de viering van honderd jaar onafhankelijkheid. Frédéric Auguste Bertholdi begon in 1875 aan de terracotta versie van het beeld. Daarna maakte hij een houten versie van 46 meter hoog die hij vervolgens met koperen platen bekleedde. Toen het beeld klaar was werd het uit elkaar gehaald, in 214 kisten verpakt en per schip naar New York gebracht. Eenmaal in New York bleek het erg moeilijk het beeld weer in elkaar te zetten vanwege de harde wind. Gustave Eiffel ontwierp daarom een stevig geraamte van ijzer en staal bekleed met koper voor het beeld, bestaande uit een as van vier verticale steunen die worden onderbroken door horizontale en verticale stutten.

De ongeveer 45 meter hoge stervormige sokkel van het Vrijheidsbeeld is ontworpen door Richard Morris Hunt en is gemaakt van beton. De sokkel is versierd met randen en frieze van natuursteen en een neoclassicistische loggia van granite en beton.
Vrijheidsbeeld

het gezicht van het vrijheidsbeeld

nationaal monument

In 1924 werd het beeld bestempeld tot nationaal monument. Het beeld werd en wordt voortdurend geteisterd door regen en wind en in 1983 begon men dan ook met de restauratie ervan. Hierbij werden enkele bouten vervangen door roestvrijstalen varianten. In 1984 werd het beeld op de werelderfgoedlijst van Unesco geplaatst. Na de aanslagen in New York van 11 september 2001, was het platform alleen nog op aanvraag en in beperkte mate te bezoeken. In 2003 werd het beeld opnieuw gerestaureerd en in 2004 werd het weer opengesteld voor bezoekers.

Er bestaan enkele replica's van het Vrijheidbeeld, waaronder een aantal in Parijs.