FANDOM

Hans Vredeman de Vries introduceerde de vormentaal van de renaissance in de landen boven de Alpen. Daarnaast had de 'uomo universale' een grote invloed op de ornamentiek en schilderkunst in de 'architectuur'. Zelf was hij onder meer schilder, tuinontwerper en 'architect'.

Boeken

Hans Vredeman de Vries werd in 1527 in 'Leeuwarden' geboren. Na
Hans Vredeman de Vries photo 001

Een portret van Hans Vredeman de Vries

een schildersopleiding raakte hij geïnteresseerd in de architectuur en bestudeerde onder meer boeken van Vitruvius en Serlio. Vanaf 1555 publiceerde hij zo'n 500 boeken, waaronder twee belangrijke publicaties over de kunst van het bouwen en het perspectief. Doordat zijn boeken op het gedachtengoed van de Romeinse architect zijn gebaseerd, wordt hij ook wel de 'Vitruvius van Noord-Euorpa' genoemd.

Perspectief

Vredeman de Vries reisde veel door Europa en kwam zo in aanraking met de Italiaanse 'renaissance'. Hij legde vast hoe de klassieke orden op maniëristische wijzen ('maniërisme') moesten worden geordend. Ook vond Vredeman een manier om het centrale perspectief (het renaissance-ideaal) uitvoerbaar te maken in de Noord-Europese schilderkunst. Dit was voorheen alleen nog maar Italiaanse kunstenaars gelukt, na de ontdekking ervan door Filippo 'Brunelleschi' in 1420. Vredeman de Vries tekende het systeem met verdwijnpunten uit in verschillende prentenboeken.

Ornamenten

Voor de architectuur waren eveneens zijn prenten met ornamentiek belangrijk. in de renaissance werden de ornamenten toegepast in ''festoenen''. De rijke versieringen werden overgenomen door maniëristische, maar ook classicistische architecten als Lieven de Key en verwante bouwmeesters in Engeland. In zijn ornamenten verwerkte Vredeman eveneens het perspectief. Sommige waren zelfs driedimensionaal.

Tuinontwerp door Hans Vredeman de Vries photo 001

Tuinontwerp van de Vries

Kunstenaar

Hans Vredeman de Vries wordt ook beschouwd als een van de grondleggers van de architectuurschilderkunst. Zijn geschilderde 'interieurs' en stadsgezichten tonen een opmerkelijke weidsheid en diepte. Ook zijn etsen en gravures - onder andere van tuinen en toegepaste kunsten - bieden een staalkaart van motieven en elementen die aan 'de klassieke oudheid' zijn ontleend.

Invloed

Vredeman heeft als architect gebouwen gerealiseerd in onder meer Antwerpen, Praag en Hamburg. Helaas zijn deze in de loop der tijd allemaal verdwenen. Zijn grote invloed dankt hij dan ook aan zijn talloze publicaties, die na zijn overlijden in 1606 nog vele malen zijn herdrukt. De invloed van zijn werk bleef tot diep in de 19de eeuw voelbaar.

Hans Vredeman de Vries was zelf een voorbeeld voor andere architecten. 'Het voormalige stadhuis van Brouwershaven' is een gebouw die op zijn 'stijl' is gebaseerd en is ontworpen. De onbekende architect die dit stadhuis heeft ontworpen is geïnspireerd door Hans Vredeman de Vries.