Fandom

Vogelnest

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Het vogelnest

Het Vogelnest

Constructie

Het in elkaar gevlochten stalen werk.

Het Nationaal Stadion in Beijing voor de Olympische Zomerspelen van 2008 is ontworpen door het architectenduo Herzog en de Meuron, in samenwerking met de artistiek adviseur Ai WeiWei. Het project kreeg al snel de bijnaam 'Vogelnest', omdat de ingenieuze constructie van stalen ribben sterk doet denken aan de gevlochten takken van een vogelnestje.

achtergrond

In 2002 werd een internationale prijsvraag uitgeschreven voor het ontwerp van een Olympisch Stadion in Beijing. Uit de inzendingen werd in 2003 het ontwerp van Herzog & de Meuron gekozen als winnaar. In het ontwerp is de basisvorm van een stadion, dat sinds het Colosseum weinig veranderd is, nog duidelijk zichtbaar. Toch is het, met name door het bijzondere uiterlijk, een opzichzelfstaand en uniek ontwerp. Het claimt bovendien meer te zijn dan een Olympisch stadion voor een unieke gebeurtenis; het stadion moet ook de aanzet vormen tot de ontwikkeling van het omliggende terrein dat een nieuw stedelijk gebied zal moeten worden en de noordzijde van Beijing aantrekkelijk zal maken.

Het was uiteindelijk niet de functie of de vorm, maar het bouwproces dat het Olympisch Stadion in de internationale media deed verschijnen. Tijdens de bouw van de accommodaties voor de Spelen zouden zes werknemers om het leven zijn gekomen, waarvan twee bij de bouw van het vogelnest.

In 2004 werd begonnen met de bouw van het stadion, dat circa 330 meter lang, 220 meter breed en 70 meter hoog is. Het stadion bestaat uit een omhullende stalen constructie van maar liefst 45.000 ton staal en betonnen tribune-elementen. De staalconstructie is opgevuld met ETFE-kussens die de toeschouwers beschutting moeten geven tegen wind en regen. Aan de buitenzijde is het stadion voorzien van 24 enorme spanten waartussen vakwerken zijn gespannen die de gevel van het stadion vormen. Door het geheel van spanten en vakwerken ziet het stadion er van veraf uit als een geometrisch duidelijke configuratie van lijnen, maar van dichtbij als een chaotisch tafereel.

In het oorspronkelijke plan was een schuifdak als integraal deel van het gebouw opgenomen. De kruislings overspannende vakwerken werden aangebracht om de constructie die nodig was voor de bewegende dakdelen, te camoufleren. Om tijd en kosten te besparen werd het schuifdak echter uit het ontwerp gehaald. Hierdoor werd maar liefst 15.000 ton staal bespaard, maar werd ook de oorspronkelijke drijfveer om een stadion in de vorm van een 'vogelnest' te bouwen overboord gegooid.

Olympisch Zomerspelen 2008

Het Olympisch Stadion is in april 2008, veertien weken later dan gepland, geopend. Het stadion heeft in totaal ruim 300 miljoen euro gekost en er zijn maar liefst 80.000 permanente zitplaatsen. In de zomer van 2008 hebben de openings- en sluitingsceremonies en de finales van atletiek en voetbal in het stadion plaatsgevonden. De bedoeling is dat het stadion na de Spelen geveild zal worden, waarbij bedrijven hun naam kunnen verbinden aan het stadion.