FANDOM

Cromhout

cromhout huizen

Huis sohier

huis sohier

Poppenhuis rokin

poppenhuis rokin

De architect Philips Vingboons (1607 - 1678) behoorde tot de school van Jacob van Campen, het Hollands classicisme. Vinboons was een veelgevraad architect in het zeventiende eeuwse Amsterdam.

Amsterdamse architect

Vingboons was een zoon van de Antwerpse schilder  David Vinckboons, die in de zeventiende eeuw een kaartenmakersbedrijf in Amsterdam bezat. Philips werkte samen met zijn vier broers, waaronder  Justus Vingboons, in dit familiebedrijf. In 1648 en 1674 verschenen twee boekdelen Afbeelsels der voornaamste gebouwen van de hand van Vingboons, waarin hij zijn opstanden en plattegronden van gebouwde en niet-uitgevoerde villa's, buitenhuizen en stadshuizen had uitgewerkt. Vingboons werd vooral gevraagd door vermogende regenten en kooplieden in Amsterdam, voor hun woonhuizen aan de nieuwe [[grachtengordel] rondom de oude stad. Bovendien ontwierp hij voor adellijke families en het stedelijk patricitaat vaak ook [[buitenplaatsen] aan de Vecht en in de nieuwe polders in Holland. Vermoedelijk kreeg Vingboons geen monumentale opdrachten van Hollandse steden of het stadhouderlijk hof, omdat hij van rooms-katholieke huize was en zogezegd in 'verkeerde kringen' verbleef.

Hollands classicisme

In tegenstelling tot Jacob van Campen wist Vingboons het classicisme op creatieve wijze toe te passen op de smalle Amsterdamse stadshuizen. Zijn ontwerpen waren zeer divers van aard. De smalle halsgevel met doorlopende dan wel gestapelde pilasters werd mede dankzij de ontwerpen van Vingboons zo populair, dat deze daarom ook wel de vingboonsgevel wordt genoemd. De gevels werden in de zeventiende eeuw een ware rage. Enkele voorbeelden van ontwerpen van Vingboons zijn Huis Sohier, de Cromhout huizen, het Poppenhuis en Rokin 145 .