FANDOM

350px-Villa Rotonda side

Villa Rotonda

Villa rotonda

Bouwtekening Villa Rotonda

Villa Almerico Capra ("La Rotonda") is een villa uit 1566 (voltooid in 1571) van de architect Andrea Palladio. Het is een van de beroemdste villa's uit de Italiaanse renaissance-architectuur. In deze profane villa zijn tempel-elementen van de architectuur uit de oudheid gebruikt.

De villa

De villa heeft een opening in de koepel, zoals bij het Pantheon in Rome. Uit praktische overwegingen is deze opening later overdekt met een koepeltje. Het grondplan heeft de vorm van een Grieks kruis. Vier gelijke 'tempelfaçades' met Ionische zuilen omringen een vierkant middendeel.

De villa is gesitueerd op een heuveltop in de nabijheid van Vincenzo (Italië), een feit waarmee door Palladio bij zijn ontwerp rekening is gehouden. De koepel van het gebouw en de vier symmetrisch gebouwde voorportalen geven het geheel een bijzondere aanblik. Hoewel niet als agrarisch landhuis gebouwd (zoals veel villa's uit die tijd), hebben de Capra's de bezitting uitgebreid met landerijen en bijgebouwen en deze later als agrarische villa in gebruik genomen.

De koepel is beschilderd met fresco's van Alexandro Mongenza en de overige fresco's zijn van Alsemo Canera. Standbeelden van Albanese en Rubini versieren de gevels en de balustraden.