FANDOM

Villa neuendorf

villa Neuendorf architecten: John pawson en Claudio Silverstrin

Villa neuendorf 2

villa Neuendorf

Villa Neuendorf is een minimalistische villa op het Spaanse eiland Mallorca, ontworpen door de Claudio Silvestrin en John Pawson. De villa is vernoemd naar haar opdrachtgevers: Hans en Caroline Neuendorf.

de villa en het eiland

De villa is ontworpen in synthese met de omgeving en de traditionele architectuur van Mallorca. Zo is er gebruik gemaakt van felle kleuren, die passen bij het zonnige klimaat en de natuur van het eiland. Daarnaast heeft Silvestrin gebruik gemaakt van aardpigmenten in het pleister en heeft hij de muren dezelfde bruine kleur gegeven als de droge aarde van de directe omgeving. De manier waarop het gebouw opgaat in de natuur is vergelijkbaar met Falling Water van de modernistische architect Frank Lloyd Wright.

Een smalle doodlopende weg van honderd meter lang, belegd met natuursteen uit de regio (Santanyi kalksteen, lijkend op travertijn) leidt naar het gebouw. Hier geeft een 83 centimeter smalle spleet in de gevel toegang tot een binnenplaats van twaalf bij twaalf meter. In overeenstemming met de rest van de villa is de binnenplaats minimalistisch ingericht: er is slechts één bank, gemaakt van een lokale steensoort, op de binnenplaats te vinden. Direct naast het gebouw is een zwembad aangelegd, dat wederom de nauwe relatie tussen de architectuur en haar omgeving weergeeft.

gebouw

Het gebouw maakt door het beperkt gebruik van vensters een gesloten indruk. Het zon- en maanlicht valt naar binnen via verschillende sneden in de gevel en enkele ramen van slechts 45 bij 45 centimeter. Hierdoor worden zorgvuldig uitgedachte lichtpatronen gevormd, wat het monolithische gebouw behoedt voor saaiheid. Doordat de ruimten in het gebouw sober en kaal zijn, komen de oppervlakten van de materialen en het spel met het licht des te duidelijker tot uitdrukking. De indeling van het gebouw is functioneel: ruimtes waar men overdag komt, bevinden zich op de begane grond en slaapkamers zijn boven te vinden. 

sfeer

Het complex ademt een minimalistische en mystieke, spirituele sfeer uit en refereert daarmee aan de kloosters die op het zuiden van het eiland te vinden zijn. De lange toegangsweg naar de villa kan worden gezien als een soort processie of een ritueel pad naar de tempel, oftewel naar de villa. Deze spirituele sfeer wordt versterkt door het gebruik van licht, schaduw en ruimte, het materiaalgebruik dat aansluit bij die van het eiland en de simplistische inrichting. Een soortgelijke sfeer, gecreëerd met een spel tussen lijnen en kleuren, licht en schaduw, modern en traditioneel, gebouwde en natuurlijke elementen, is ook terug te vinden bij de projecten van de Mexicaanse architect Luis Barragán.