FANDOM

Henny house

Henny House, toen het net af was

Ontwerp hennyhouse

Het ontwerp van Henny House

Villa Henny, gelegen aan de Amersfoortseweg tussen Utrecht en Zeist, werd rond 1918 gebouwd naar een ontwerp van architect Robert van 't Hoff. De villa was een ontwerp in opdracht van de Amerikaanse zakenman A.B. Henny.

het gebouw

Het strak ontworpen gebouw was opgebouwd uit een duidelijk horizontaal lijnenspel. Deze werd gevormd door de horizontale rechte blokken die samen het witte gepleisterde huis vorm gaven. De villa is één van de eerste uitvoeringen in gewapend beton voor de woningbouw in Nederland.

De plattegrond liet een overheersende symmetrie zien. De begane grond, op één meter boven het maaiveld, werd gevuld met de gebruikelijke entree, keuken en een zongeoriënteerde huiskamer. Centraal in de woonkamer was er een openhaard, verdere verwarming kwam via de centrale verwarming. De eerste verdieping gaf plaats voor de slaapvertrekken. Aan de voorkant van het huis lag een overdekt terras met vijver, dat door zijn bouw een verassend lichtspel opleverde. De gevel is witgepleisterd en bevat een grijze plint. Door de toepassing van het in die tijd moderne gewapende beton zijn er een reeks dakoverstekken en luifels ontstaan. De vensters vormen horizontale transparante vlakken, waarvan de stijlen vrijwel dezelfde breedte hebben als de dragende gevelkolommen. De villa had een plat dak.

architectuur

De woning behoort met zijn kubistische abstracte structuur tot De Stijl, maar door het ontbreken van de primaire kleuren, het hebben van een open structuur en de ruimtelijke opzet kan Villa Henny ook tot het Nieuwen Bouwen worden gerekend. Bovendien vertoont Villa Henny grote overeenkomsten met de prairie houses van Frank Loyd Wright, die meermaals een inspiratiebron was voor Van 't Hoff.

heden

De villa is naast wat kleine veranderingen nog steeds in de oorspronkelijke staat in gebruik. Het terras is dichtgezet met vensters om als serre te fungeren en Rietveld heeft in de jaren vijftig een kleine aanpassing gedaan. Hoe klein de wijzigingen ook waren, Van 't Hoff heeft het nooit echt gewaardeerd.