FANDOM

111384

Venice house

Het Venice House is in 1989 gebouwd naar ontwerp van de Amerikaanse architect Antoine Predock. Het huis is gebouwd aan de Ocean Front Walk in het aan de oceaan gelegen Venice, een voorstad van Los Angeles. Het huis vormt door zijn minimalistische uiterlijk een verfrissende bijdrage aan de rij vrijstaande huizen langs de betreffende straat.

Openheid

Het Venice House wordt gekenmerkt door openheid, dankzij de grote ramen die uitzicht bieden op de voorliggende oceaan. Het grootste raam, gehuld in een opvallend roodgekleurd kozijn, is een taatsraam dat in horizontale positie kan worden gebracht door een scharnierende ophanging. Doordat de scharnieren zich boven ooghoogte bevinden, biedt het geopende raam een onbelemmerd uitzicht op de oceaan, de lucht en het zand.

omgeving

De voorgevel van het huis is voorzien van een massieve plint van zwart graniet, waardoor inkijk door passanten wordt voorkomen. Door geleidelijke watertoevoer wordt het zwarte granieten oppervlak bedekt met een dun laagje water, dat vervolgens in een ondiepe gracht tussen huis en de straat terechtkomt. Vanuit de woonkamer lijkt dit water direct in de oceaan te stromen.

De openheid en eenvoud van het gebouw maken het samen met het ingenieuze waterwerk tot een minimalistisch geheel. Hoewel het kan worden afgedaan als een verzameling technische trucs, zorgen ze wel voor de onbelemmerde ruimtelijke continuïteit tussen architectuur en omgeving.