Fandom

Vacchini, Livio

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Livio Vacchini (Locarno, 27 februari 1933 - Bazel, 2 april 2007) was een Zwitsers architect. Hij maakte deel uit van de Tessiner School.

Van 1953 tot 1958 volgde hij een opleiding bouwkunde aan de Technische Hogeschool ETH in Zürich. Voor zijn opleiding verbleef hij ook enige tijd in Stockholm en Parijs om inspiratie op te doen. Een jaar na zijn afstuderen startte hij zijn eigen architectenbureau in zijn geboortestad Locarno.

In 1975 brak hij internationaal door met een overzichtstentoonstelling in Zürich met de naam

Techniek evi 1
''Architektur des Aufbegehrens'. 'Vacchini heeft voor tal van gebouwen in Zwitserland het ontwerp gemaakt. Zo zijn verschillende schoolgebouwen in Locarno van zijn hand, evenals het nieuw gebouwde hoofdpostkantoor van deze stad. In het Italiaanse deel van Zwitserland was Vacchini ook actief. Zo zorgde hij vo'or een grote opknapbeurt van het 'Piazza del sole in Bellinzone' . Een van de grootste uitdagingen was voor Vacchini de bouw van de architectuurschool in het Franse Nancy.

Vanaf 1995 veranderde Vacchini van stamplaats en verliet hij Locarno om

Techniek evi
samen met architecte Silvia Gmur in Bazel een nieuw architectenbureau te beginnen. Toch bleef Locarno een belangrijke plek voor Vacchini en liet hij in deze stad het 'bedrijvencomplex' 'Ferriera' bouwen. Het complex was eind 2003 voltooid. Het gebouw is een 'solide' uit staal opgetrokken blok en was direct het mikpunt van veel kritiek. Het zou te lomp en massief zijn en het oude stadsgezicht van Locarno 'ontsieren' .

In 2001 volgde filmmaker Adriano Kerstenholz Vacchini en zijn werkzaamheden en maakte daarover een documentaire met de titel 'Livio Vacchini. La sala polivalente di Losone'. De documentaire won op een internationaal documentairefestival in Parijs later dat jaar een prijs.