Fandom

VMX Architects

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Rapp Rapp

Rapp + Rapp bibliotheek in Utrecht

VMX Architects

Het in 1995 opgerichte VMX Architects wordt geleid door twee partners: de Ier Don Murphy (Cork, 1965) en de Nederlander Leon Theunissen (Heerlen, 1965), die eerder werkzaam was bij Architecten Cie.

Werk

Het bureau bestaat uit een kleine groep werknemers met verschillende culturele en professionele achtergronden. VMX Architects heeft verschillende projecten gerealiseerd, variërend van de Amsterdamse Fietsflat tot complexe openbare gebouwen, huizen, kantoren, ziekenhuizen en scholen. Opvallende projecten zijn onder meer Eikenboom in Zeist (2003), een kantoorgebouw voor Directie Noordzee in Rijswijk (2003-2004), Hoogvliet in Rotterdam (2006-2007), een middelbare school in Echt (2006-2007) en KCN woningen in een Vinex-wijk in Leidsche Rijn (2005-2007). De nationaliteiten van de twee partners komen bijeen in de residentie voor een Ierse ambassadeur in Wassenaar (2006-2007). Ook heeft het bureau in het Amsterdamse IJburg een aantal projecten gerealiseerd, zoals de IJburgschool (2007-2008), het W-House (2006-2007) en S-House (2005-2006). Daarnaast was VMX architects lang in de race voor de nieuw te bouwen Bibliotheek ++ in Utrecht. De discussie over de omstreden prijsvraag werd na een lange tijd beslecht in het voordeel van Rapp + Rapp.