FANDOM

Jørn Utzon foto

dit is de archtect Jørn Utzon

De Deense architect Jørn Utzon werd wereldberoemd door zijn ontwerp van het Sydney Opera House

. Hij werd in 1918 geboren in Kopenhagen.

Voorbeelden van Utzon

Utzon studeerde aan de Koninklijke Deense Academie en vertrok daarna richting Zweden, waar hij tijdens de Tweede Wereldoorlog verbleef. Dit land was een van de weinige dat tijdens de oorlog neutraal bleef. Hier heeft hij ook enkele jaren met Alvar Aalto samengewerkt; naast Gunnar Asplund en Frank Lloyd Wright één van Utzons grote voorbeelden.

Helingør- Jørn Utzon

dit is ook een beroemd gebouw wat Jørn Utzon in 1960 ontwierp: het helsingør

de natuur en het experiment

Aan het einde van de oorlog keerde Utzon weer terug naar zijn geboorteland en zette hij zijn eigen bureau op. Hij besteedde zijn tijd aan het maken van grafische schetsen en meubelontwerpen en mengde zich ook in architectonische wedstrijden. Twee principes spelen een belangrijke rol in het werk van Jørn Utzon. Ten eerste haalt hij veel inspiratie uit de natuur voor zijn [[organische ontwerpen]] en ten tweede is zijn architectuur overheersend experimenteel van karakter. Dit experimentele karakter komt al naar voren in een zijn vroegste architectonische werken van het woonhuis in Hellebaek (1952) waarbij hij zonder bouwplan te werk ging.

Sydney Opera House

Jørn Utzon vestigde pas echt zijn naam door de ontwerpwedstrijd voor het Opera House in Sydney op zijn naam te schrijven. Zijn terugkerende aandacht voor de natuur komt hier tot uiting in de zwevende schelpvormen van het bouwwerk. Zijn gedurfde inzending is tegenwoordig hét symbool van Sydney geworden.

Sydney opera house

dit is een van zijn beroemdste gebouwen: het Sydney Opera House

Na onenigheid met de plaatselijke autoriteiten in Sydney keerde hij in 1966 terug naar Denemarken. De Deense overheid gunde Utzon geen opdrachten meer. Zijn ontwerp voor het Silkebourg Museum uit 1961 werd een van de schitterendste ongerealiseerde projecten van de 20e eeuw genoemd.  Na nog enkele kleine projecten sloot Utzon zijn bureau en verhuisde naar Mallorca. 

Einde van een carièrre

Op 84-jarige leeftijd won de Deense architect de prestigieuze Pritzker-prijs  voor zijn beroemdste project, het Sydney Opera House.