FANDOM

83370-1-

Bernard Tschumi

De Frans-Duitse architect Bernard Tschumi (1944-), woonachtig en werkzaam in de Verenigde Staten, was aanvankelijk bekender als theoreticus dan als architect. Inmiddels bestaat zijn oeuvre lang niet alleen meer uit geschriften en geldt Tschumi als een van de grootste architecten van onze tijd.

Theorie

Tschumi wordt gerekend tot de deconstructivisten in gezelschap van onder andere Daniel Libeskind, Frank Gehry en Rem Koolhaas. Zij vormen een los verband van door de filosoof Jacques Derrida beïnvloede architecten. 

Een belangrijke doctrine van Tschumi is dat er geen duidelijke, gedetermineerde relatie bestaat tussen een architectonische vorm en de functie die de gebruikers eraan geven. Centrale thema's in zijn werk zijn ruimte, beweging en gebeurtenis. Zijn bekendste boeken zijn The Manhattan Transcripts (1981) en Architecture and Disjunction (1994).

8191252336 98f3fb7dba z

Lerner Student Centre in New York

Ook in zijn ontwerpen zelf neemt het geschrevene een belangrijke plaats in; Tschumi gebruikt vaak literaire of filosofische thema's als uitgangspunt voor zijn tekeningen. Een voorbeeld hiervan is zijn ontwerp voor Joyce Garden (1977), een ode aan de roman Finnegans Wake van James Joyce.

Praktijk

Tschumi reisde over de hele wereld om lezingen te geven en publiceerde in invloedrijke vakbladen, maar bleef lange tijd een 'papieren architect': zijn ontwerpen werden zelden uitgevoerd. In 1983 won Tschumi met zijn inzending de prestigieuze ontwerpwedstrijd van het Parc de la Vilette in Parijs. De bouw van het park nam tien jaar in beslag.    

In de jaren negentig kwamen de opdrachten in een gestage stroom binnen en won Tschumi belangrijke internationale wedstrijden. Tot zijn bekendste bouwwerken horen Le Fresnoy in Tourcoing (1997), het Lerner Student Centre in New York (1999) en Interface in Lausanne (1999). Momenteel werkt de architect - een ware kosmopoliet met bureaus in New York en Parijs en leerstoelen in Londen, New York en Princeton - aan een Museum voor Afrikaanse Kunst te New York; het New Acropolis Museum in Athene en een Museum voor Hedendaagse Kunst in Sao Paulo.

Le Fresnoy

Le Fresnoy in Tourcoing