FANDOM

Topographie des Terrors 1

Foto van het project Topographie des Terrors

Peter Zumthor 1

Peter Zumthor tijdens het maken van de maquette van het 'nieuwe Topographie des Terrors'

IMG 2465

Zelfgemaakte foto van de nieuwe overkapping, mei 2014

Topographie-des-terrors-the-three-concrete-2

Fundatie en betonconstructie

IMG 2433

Zelfgemaakte foto van het nieuwe museum, tegenover de ingang is de vernieuwde overkapping

Van de projecten buiten Peter Zumthor's geboorteland is de Topographie des Terrors (2005) in Berlijn het bekendst. Topographie des Terrors is een tentoonstelling in Berlijn over de nazi-misdaden. Het is gelegen aan de Stresemanstrasse.

Ten tijde van het Derde Rijk  was de Prinz-Albrecht-Strasse misschien wel de angstaanjagendste straat in Berlijn: hier waren de drie gruwelijkste nazi-instanties gevestigd. Het neoklassieke Prinz-Albrechtpaleis op Wilhelmstrasse 102 werd het hoofdkwartier van Reinhard Heydrich en diens Sicherheitsdienst (SD). In de school voor kunst en ambachten op Prinz-Albrecht-Strasse nr. 8 vestigde zich Heinrich Müller, het hoofd van de Gestapo, en Hotel Prinz Albrecht op nr. 9 werd het hoofdkwartier van de Schutzstaffel (SS). Na de Tweede Wereldoorlog werden deze drie gebouwen neergehaald, maar in 1987 werd in de voormalige martelkelders van de nazi's een tentoonstelling over de nazi-misdaden ingericht.

Dit project is inmiddels gemoderniseerd en de overkapping is compleet vernieuwd. 

Geschiedenis van de geboorte, groei en dood van een project

Niederkirchnerstrasse, voorheen Prinz-Albrecht-Strasse, is het zicht van gebouwen die tijdens het nazi-regime 1933-1945 het hoofdkwartier waren van de Gestapo en de SS. Na de geallieerde bombardementen en na de oorlog, is de grens tussen de Amerikaanse en Russische zone, dwars door de Prinz-Albrecht-Strasse. Dat gebied wordt een versterkte grens. Met de uiteindelijke muur staande aan de zuidkant van de straat, (toen omgedoopt Niederkirchnerstrasse ), 1961-1989.

De muur werd hier nooit gesloopt en is daarmee het langste segment dat nog steeds zichtbaar is. 

Als viering van de 750e verjaardag van Berlijn, werd deze zone omgebouwd tot een museum, met de Gestapo kelder die uitgegraven werd en aan het licht werd gebracht. De bedoeling van het exposeren van dit gebied heeft geleid tot een architectuurwedstrijd in 1992, met het oog om een permanent museum en documentatiecentrum te ontwerpen. Architect Peter Zumthor won, zijn onderwerp wat bestaat uit; een uitgebreid gebouw van drie verdiepingen met een kader dat bestaat uit betonnen staven. Het model en de eerste bouw van de kern betonconstructies begon, maar werd snel gestopt vanwege financieringsproblemen.

Nadat de bouw voor een periode van 10 jaar heeft stil gestaan en $18 miljoen reeds heeft gekost, besloten politici het plan van Zumthor op te geven en de onvoltooide bouw werd uiteindelijk afgebroken in 2004. Er werd een nieuw gebouw door Heinle, Wischer und Partner ontworpen en gebouwd. (Zie foto hiernaast, betonconstructie wordt gesloopt.)