Fandom

Therme Vals

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
In de therme vals

In Therme Vals

Thermevals

Therme Vals

Therme Vals is een spacomplex gelegen in Vals, een afgelegen dorpje in het kanton Graubünden in Zwitserland. In 1986 werd Peter Zumthor door de gemeenschap aldaar gevraagd om een vervangend badcomplex te ontwerpen dat de indruk zou wekken er altijd te zijn geweest. Deze vraag heeft geleid tot één van Zumthor's meest bekende gebouwen. Binnen twee jaar werd het bouwwerk al tot erfgoed verklaard, waardoor het grote internationale bekendheid vergaarde.

Therme Vals bevat niet meer en niet minder dan water, steen, licht en geluid in allerlei variaties en samenstellingen. De voor Zumthor zo typerende combinatie van puurheid, helderheid en eenvoud komt hier volledig tot haar recht. Het complex is een sterk geometrisch object dat uit de bergwand lijkt te komen. Hoewel het bouwwerk sterk afwijkt van zowel de natuurlijke als gebouwde omgeving wordt de verbintenis ermee hier juist door versterkt. De wanden zijn opgebouwd uit in totaal 60.000 dunne stroken naadloos gestapeld kwartsiet. De gladheid van de gevel staat in contrast met de ruwheid van de omgeving. Dit terwijl het kwartsiet, dat gewonnen is uit een steengroeve op slechts 2 kilometer van de thermen, juist naadloos aansluit bij de bergwand.

Het gebouw

Alle baden bevinden zich op één verdieping. De verdieping met de baden is georganiseerd met behulp van een aantal rechthoekige elementen van kwartsiet, waartussen zich het water van het centrale bad bevindt. Binnenin deze rechthoekige elementen bevinden zich speciale baden, douche- en kleedfaciliteiten en rust- en massageruimten. De centrale ruimte betreedt men via een lage en donkere gang. Twee enorme, van vloer tot plafond reikende, ramen bieden vanuit het bad uitzicht op het omliggende landschap. Door deze variatie ervaart men afwisselend een massieve grotachtige sfeer en de openheid van een bergmeer met een weids uitzicht. "Water in de rots en rotsblokken in het water" was Zumthor's opmerking bij een van zijn eerste schetsen.

In totaal bevat het complex een zevental baden met elk hun eigen tektoniek, geur, lichtinval en akoestiek. Deze verschillende sferen worden bepaald door de watertemperatuur, de manier waarop het kwartsiet is gedetailleerd en de verhoudingen van de ruimten. Het dak bestaat uit een horizontale vlakken die vanaf de rechthoekige elementen uitkragen over het bad. Deze vlakken raken elkaar niet, waardoor er in het plafond spleten zichtbaar zijn.

Een veelheid aan ervaringen binnen een geheel van rust en puurheid. Peter Zumthor ontving voor dit ontwerp vele prijzen, waaronder de Carlsberg