FANDOM

The Whale Sporenburg

The Whale

Borneo-Sporenburg, een voormalig havengebied langs de oevers van het IJ nabij de Amsterdamse binnenstad, moest qua dichtheid de Jordaan, een levendige Amsterdamse binnenstadswijk, benaderen. Op verzoek van de ontwikkelaars stond de gemeente een suburbaan programma toe, mits een dichtheid van 100 woningen per ha. gehaald werd.

Om deze binnenstedelijke concentratie te realiseren in een laagbouwwijk, kwam Adriaan Geuze van West 8 met een compleet nieuwe typologie. Geïnspireerd door de afwisseling land - water die het havengebied typeert, creëerde hij een zee van laagbouw geritmeerd door open ruimtes en drie grote huizenblokken. Deze 'meteorieten' contrasteren met de laagbouw en zorgen door hun compactheid ervoor dat binnenstedelijke dichtheden worden gehaald. Een andere verwijzing naar de binnenstad is de programmatische flexibiliteit, die mogelijk wordt gemaakt door de 3,5 meter hoge benedenverdieping, waar gewoond en gewerkt kan worden.

The Whale is één van de drie meteorieten die het gebied markeren. Binnen dezelfde footprint als het 'Berlage'-blok in Amsterdam-Zuid is een tweemaal zo groot programma gerealiseerd. Door het gebouw aan twee kanten op te tillen - de daklijnen lopen schuin mee met de beweging van de zon - krijgen de onderste verdiepingen zon en uitzicht onder het gebouw door. Het resultaat is een variatie op het gesloten bouwblok: het binnengebied transformeert van traditioneel privaat terrein naar een bijna openbare stadstuin. De elegante, opgetilde vorm verhult het enorme programma: 214 appartementen met daaronder commerciële ruimte en een ondergrondse parkeergarage op een perceel ter grootte van een voetbalveld. Door zijn bijzondere vormgeving biedt het gebouw vanuit verschillende posities bezien telkens een ander aanzicht en levert het een enorme diversiteit aan woningtypen op, vooral in de onder- en bovenranden van het gebouw. Serres bieden ruim uitzicht op de dichte bebouwing van de Amsterdamse binnenstad en over het uitgestrekte water van het IJ.

Aan de binnenkant ademt The Whale een sfeer van intimiteit door de houten afwerking en de binnentuin. De diagonale lijnen worden voortgezet in het verspringende patroon van galerijen, die zowel de woningen op hetzelfde niveau als op de verdieping erboven ontsluiten en extra variatie in de vorm van beneden/bovenwoningen creëren. De opgetilde hoeken worden elk gedragen door een glazen trappenhuis met lift. De strakke belijning wordt aan de buitenkant doorgezet in het aluminium dak en het zinken gevelmateriaal. Het sculpturale karakter van The Whale verleent het gebouw een zeldzame grootstedelijke allure.

programma:

- 1.100 m2 bedrijfsruimte - 150 sociale huurwoningen - 64 vrije sector huurwoningen - 179 parkeerplaatsen