FANDOM

Techniek 2

Teylers museum

Techniek 5

zuilen

In 1779 kreeg Leendert Viervant (1752-1801) de opdracht tot het ontwerpen van een 'boek- en konstzael' achter het voormalige woonhuis van Teyler. De zogenoemde 'Ovale Zaal' is een van de mooiste voorbeelden van neoclassicitische bouwkunst in Nederland, waarbij zuiverheid van proportie en aandacht voor het orament voorop stonden. De zaal, met langs de muren zestien lonische pilasters en daartussen glazen wandkasten onder rondbogen, werd in 1784 geopend. Het hoofdgestel van de verdieping werd vanwege een bezuiniging niet van eikenhout gemaakt, maar uitgevoerd in stucwerk dat werd beschilderd alsof het van hout was. Op de omloop op de verdieping plaatste de architect ingebouwde boekenkasten om de boekencollectie van Teyler in op te bergen. In reliëfs boven de kasten werden profielportretten van Griekse schrijvers en wijsgeren aangebracht. Het dak van de ovale zaal wordt gevormd door gebogen vensters en een vlak plafond, gedecoreerd met allegorische voorstellingen van kunst en wetenschap. In 1878 werd besloten tot de [[bouw] van een nieuwe entree (aan het Spaarne), twee fossielenzalen en een instrumentenzaal. De entreehal van het museum is in 1885 gebouwd naar ontwerp van de Weense architect Christiaan Ulrich. Samen met de weelderige gevel, met een veelheid aan klassieke motieven, moest de entree een classicistisch geheel vormen. Zo heeft de middenpartij van de gevel een balkon waarvan de toegang de vorm heeft van een Romeinse triomfboog. Daaromheen dragen rijk versierde zuilen het driehoekig fronton. Een zware balustrade met daarboven een beeldengroep van Bart van Hove (1850-1914) sluit de gevel af.

nieuwbouw

In 1996 werd een nieuwe vleugel naar ontwerp van Hubert-Jan Henket geopend met daarin een grote tentoonstellingszaal, een educatief paviljoen en een museumcafé. Zes jaar later werd met de opening van een multimediaruimte, nieuwe kunstwinkel en een vernieuwde entreehal het Teylers Museum Masterplan voltooid.