Fandom

Taniguchi, Yoshio

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Bowueuwerk van mr yoshio

de Novartis Campus in van Basel,van mr. Yoshio.

Un bouwwerk van mr yoshia

de vernieuwe Musuem of Modern Art in New York, van mr. Yoshio.

Yoshio Taniguchi is een Japanse architect, geboren in Tokio in 1937. Hij is vooral bekend geworden met zijn herontwerp voor het Museum of Modern Art in New York, dat in november 2004 werd heropend.

Taniguchi studeerde Mechinal Engineering aan de Keio University waar hij in 1960 zijn bachelorgraad haalde. Hij vervolgde zijn studie aan de Harvard Graduate School of Design waar hij in 1964 de titel master of Architecture behaalde. Hij werkte kort voor Walter Gropius en vervolgens van 1964 tot 1972 op het bureau van Kenzo Tanga. In 1975 startte hij samen met Shinsuke Takamiya het bureau Taniguchi, Takamiya and Associates, dat in 1979 Taniguchi and Associates werd.

opdrachten:

Taniguchi ontwierp verschillende Japanse musea, waaronder het Nagano Prefectural Museum Marugame Genichiro-Inokuma Museum of Contemporary Art (1991) en het Toyota Municipal Museum of Art (1995).

In 1997 won hij de wedstrijd voor het herontwerp van het Museum of Modern Art, waarbij het internationaal vermaarde architecten als Rem Koolhaas en Pierre de Meuron versloeg. Dit was zijn eerste opdracht buiten Japan.

Mr yoshia

Meneer Yoshio Taniguchi