FANDOM

Arichitect

Dit is de architect van het Sydney Opera House

Techniek 1

tijdens het bouwen van het gebouw

Opera sydney house

Het plan om het Sydney Opera House aan de haven van Sydney te bouwen is ontstaan in 1955. Er werd een internationale architectuurwedstrijd voor uitgeschreven. Jørn Utzon won de wedstrijd met dit ontwerp, men zegt dat hij het ontwerp in 1 keer zonder meetlat of rekenmachine vanuit de hand heeft getekend. Utzon hield veel van zeilen. Dit gebouw zou zijn liefde voor de zeilsport symboliseren omdat de daken niet alleen op schelpen lijken, maar ook op de zeilen van een groot zeilschip.

Het werd in 1973 geopend door koningin Elizabeth II, 14 jaar nadat ze met de bouw begonnen waren. Het Opera House ligt op de Bennelong Point, aan de rand van een haven waar voorheen een tramremise lag. Het gebouw bevat niet alleen een operazaal, maar ook nog drie andere concertzalen, restaurants en bars. Men rekent dit werk tot het expressionisme. De bouw leverde enige problemen op, maar ging uiteindelijk toch door. Utzon is echter gaande het bouwproces afgehaakt en nooit meer in het gebouw geweest.

Sinds de opening van het Sydney Opera House is dit gebouw tot het symbool van Sydney geworden zoals de Eiffeltoren voor Parijs. Het is ook genomineerd in de verkiezingen van de zeven moderne wereldwonderen.

In mei 2009 ontwierp de Britse muzikant Brian Eno een audio-visuele installatie die geprojecteerd wordt op het operagebouw. 77 Million Paintings is de naam van het steeds wisselende kleur en vormexperiment.

De buitenkant

Het dak bestaat uit 1.056.000 kleine tegeltjes in wit en grijs tinten, die speciaal uit Zweden geïmporteerd zijn. Deze tegeltjes zijn in een bepaald patroon neergelegd. Onder de tegels zitten ribben die aan elkaar zijn gemaakt met kabels met daar tussen een soort betonnen deksels. Bij de openingen van de schelpen zitten de ribben zonder tegels of beton, maar met glas eroverheen.

De daken zijn ook meteen de muren en staan op een platform. Er is een trap naar het platform en daar kan dan overheen worden gelopen. Ook kan er benedenlangs om het gebouw worden heen gelopen.

Bij de ingang bevinden zich de monumentale trap en het voorplein. Hier worden openluchtfilms en gratis optredens gehouden.