FANDOM

Stopera

De Stopera te Amsterdam

Stopera2

Stopera aan waterzijde

Cees Dam en Wilhelm Holzbauer bouwden aan het Waterlooplein in Amsterdam samen de Stopera, een samentrekking van stadhuis en opera. Het gebouw was deels gebaseerd op het ontwerp voor een operagebouw van Dams overleden schoonvader Gerard Holt en Bernhard Bijvoet uit 1971. Ook lagen twee eerdere prijsvragen uit 1937 en 1968 voor een nieuw stadhuis ten grondslag aan het uiteindelijke gecombineerde ontwerp.

Gebouwkenmerken Stopera

Bij de bouw van het samengestelde geheel is gebruik gemaakt van coulissen-architectuur: het ruimtelijk en functioneel samengaan van het stadhuis en het muziektheater is vooral zichtbaar op de begane grond, waar het door middel van gecreëerde binnenstraten lijkt alsof binnen en buiten in elkaar overlopen. Het kantoorgedeelte van de Stopera is L-vormig en loopt rond de operazaal om ruimte en kosten te besparen.

Het mooiste gebouw is de ronde voorzijde van het muziektheater aan de kant van de Amstel, met daarachter de zaal en rondlopende foyers (Foyer) van veertien meter hoog. Door de glazen gevel heb je vanuit de foyers een prachtig panoramisch uitzicht over de Amstel. Aan die zijde van het complex bevindt zich ook de hoofdingang.

Uitstraling

Dam was als één van de weinige Nederlandse architecten goed in staat openbare gebouwen een grootse uitstraling te geven, zo ook de Stopera. Het is geen kleinschalig kantoorgebouw geworden met een verborgen ingang, maar een helder gebouw met een duidelijke opzet. De administratieve, politieke en ceremoniële functies hebben allemaal een eigen plekje gekregen in het complex.

De vormgeving én het feit dat het gebouw de functie van stadhuis en muziektheater combineerde, riep tijdens de bouw ervan veel protest op bij zowel de burgers van Amsterdam als verschillende architecten. Tegenstanders richtten zelfs een protestgroep op met de naam Stop Opera en claimden vervolgens de herkomst van het woord Stopera. Naarmate de bouw vorderde namen de protesten echter af. Op 23 september 1986 werd de Stopera feestelijk geopend. Sindsdien wordt het bespeeld door de Nederlandse opera en Het Nationale Ballet.