FANDOM

Startion 2

In 1893 is de aanleg van het Weense stadsspoor begonnen. Otto Wagner is aangenomen als artistiek adviseur. Voor dit immense plan heeft hij bruggen, tunnels en stations ontworpen. Otto Wagner heeft in het kader van het project geëxperimenteerd met eigentijdse en doelmatige vormen van bouwen.

De twee tegen over elkaar gelegen paviljoens op de Karlsplatz maken onderdeel uit van Otto-Wagners ontwerp voor het station Karlsplatz (1898-1899). Het ontwerp is vooral vernieuwend doordat de constructie en het eigentijdse materiaal de vormgeving domineren. De dragende staalconstructie is in het zicht gelaten. Het raamwerk is zelfs het richtinggevende element van de visuele geleding. Daartussen zijn wit marmeren platen aangebracht aan de buitenkant en gipsen platen aan de binnenkant. De gebouwen harmoniëren met de omgeving, vooral met de nabijgelegen Karlskirche (groen koperen daken, decoraties, etc.). De goudkleurige zonnebloemen zijn een geliefd motief van Wagner. De stations zijn met medewerking van Max Fabiani gerealiseerd. Tegenwoordig is een gebouw in gebruik als tentoonstellingsruimte en de ander als café.