Fandom

Speer, Albert

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Albert Speer gebouw

Binnen hof van Hitler

Albert Speer

Albert Speer

Albert Speer

Albert Speer (Mannheim, 1905 - Londen, 1981) raakte als architect vermaard als hofbouwmeester van Adolf Hitler en Generalbauinspektor van het fascistische Berlijn. Zijn stijl past bij alleenheersers: sober maar imposant classicisme, met veel zuilen, koepels en pleinen. Na de oorlog verwierf bij groot publiek bekendheid door zijn opzienbarende memoires, waarin hij vertelt over zijn relatie met Hitler.

opleiding

Speer studeerde eerst in Karlsruhe, later aan de Technische Hogescholen van Münch en en vervolgens Berlijn. Tot 1931 was hij assistent van Heinrich Tessenow. Met de verbouwing van het NSDAP-hoofdkwartier in Berlijn (1932) trok de jonge architect de aandacht van Hitler. Toen hofarchitect Paul Ludwig Troost in 1934 overleed nam Speer diens taken over. Uit deze tijd stamt bijvoorbeeld het Zeppelinfeld (1934-1937), een enorm paradeterrein in Neurenberg.

'hoofdbouwopzichter'

Als Generalbauinspektor van de hoofdstad bouwde Speer de nieuwe rijkskanselarij (1938-1939) en tekende hij de noord-zuidas, een rits van overheidsgebouwen. Deze as is nooit gerealiseerd. Het [[vliegveld] Tempelhof - met nog steeds een van de grootste luchthavengebouwen ter wereld - en het Olympisch stadion van 1936 kwamen wel gereed. De nieuwe kanselarij werd in 1945 verwoest. Tussen Speer en Hitler - die zich ook in architectuur interesseerde - ontwikkelde zich een sterke vriendschap. In 1942 werd Speer benoemd tot Minister van Munitie en Bewapening en groeide uit tot een van de machtigste mannen van het Derde Rijk.

Na '45

Na de oorlog profileerde Speer zich als 'nette nazi'. Hij zou een naïeve a-politieke architect zijn geweest die werd meegesleept door Hitlers charisma. Van wat er in de concentratiekampen gebeurde, was hij naar eigen zeggen nauwelijks op de hoogte. In de geallieerde gevangenis Spandau-Berlijn schreef hij zijn memoires. Tegenstanders trekken zijn bekentenissen in twijfel en zien in Speer het prototype fascistische technocraat: iemand die zonder gewetensbezwaren of gevoel orders uitvoert.

werk

Slechts een klein percentage van Speers ontwerpen zijn uitgevoerd, en dat is volgens sommige critici maar goed ook. Hoe hoger Speers ster steeg in het Derde Rijk, hoe megalomaner zijn ideeën en ontwerpen. Van de ontwerpen die wel zijn gerealiseerd, zijn de bekendste het Zeppelinfeld en het Paviljoen voor de Wereldtentoonstelling in Parijs (1937).

----