FANDOM

Tower Bridge from London City Hall

special bridge of subway committee van de zijkant overdag

Tower-bridge-construction-1892

de brug tijdens de jaren 80

Aanvankelijk was London Bridge de enige brug over de Theems in Londen. Naarmate de stad groeide, werden er meer bruggen gebouwd. Deze stonden echter allemaal ten westen van London Bridge, omdat het deel van de Theems ten oosten van London Bridge een druk havengebied was. In de 19e eeuw raakte het oostelijke deel van Londen echter zo dichtbevolkt, dat er behoefte ontstond aan een brug ten oosten van London Bridge, omdat voetgangers en voertuigen soms urenlange omwegen moesten maken. In 1876 besloot de City of London Corporation, die verantwoordelijk was voor dat deel van de Theems, dat het probleem niet langer op de lange baan kon worden geschoven.

Het uitzicht vanaf de verbindingsgangen is sinds die tijd sterk veranderd, hoewel er nog wel van alles te zien is dat aan de boeiende geschiedenis van deze wijken herinnert. Met behulp van foto’s en interactieve kiosks krijgen bezoekers aan de Tower Bridge tentoonstelling een beter inzicht in het leven in de tijd dat deze brug werd ontworpen.

Hoe het ontwerp werd gekozen

De City of London Corporation stond voor een grote uitdaging. Hoe kon er een brug worden gebouwd ten oosten van London Bridge zonder dat het scheepvaartverkeer werd belemmerd? In 1876 werd het Special Bridge or Subway Committee opgericht, dat ideeën moest bedenken en een openbare wedstrijd uitschreef voor het ontwerp van een nieuwe brug.

Er werden 50 ontwerpen ingezonden. Sommige daarvan zijn op de tentoonstelling te zien. Het winnende ontwerp werd pas in oktober 1884 ingezonden door stadsarchitect Horace Jones en mede-ontwerper John Wolfe Barry.