FANDOM

Paolo soleri

Paolo Soleri

Paolo Soleri (1919) is een van de bekendste utopische stedenbouwers. Hij ziet het wonen in megastructuren als het meest aangenaam en bovendien als het beste voor de toekomst van de mensheid vanuit ecologisch oogpunt. Hij zette zijn visie in verschillende publicaties uiteen en was docent aan Arizona State University.

Leerling van Frank Lloyd Wright

Soleri werd geboren in Turijn en studeerde in dezelfde [stad]] in 1946 af aan de technische universiteit. Hij bewonderde Frank Lloyd Wright en ging  van 1947 tot 1949 bij hem in de leer. Soleri werd toegelaten tot de Taliesin Fellowship, Wright's school in Taliesin West, een complex met een school en atelier in Phoenix Arizona. Tijdens dit verblijf bouwde hij het Dome House in Cave Creek, Arizona (1949), geïnspireerd door de organische architectuur die Wright in Talisien West liet zien. De woning was van beton en natuursteen en had een verdiept aangelegde woonkamer. Ook had het huis een glazen koepel die uitkijkt over de woestijn. Soleri zou later trouwen met de dochter van deze cliënt.

Aardewerkfabriek

Behalve door Frank Lloyd Wright werd Soleri ook beïnvloed door Antoni Gaudí. Diens invloed is zichtbaar in het ontwerp voor de sculpturale aardewerkfabriek 'Ceramica Artistica Solimene' in Vietri sul Mare, ten zuiden van Napels; dunne golvende wanden van keramische potten zijn afgewisseld met glasgevels. Het gebouw sluit aan bij de grillige klif waar Vietri sul Mare tegen gebouwd is. Soleri maakte het ontwerp in 1950 tijdens een verblijf in Italië en het werd zijn grootste gerealiseerde werk.

Earth House

In 1955 begon Soleri terug in de VS met de bouw van een eigen huis, vlak bij Taliesin West. In dit Earth House, dat later de naam Cosanti zou krijgen, zijn invloeden van zowel Frank Lloyd Wright als Gaudí te zien. Net als Taliesin West werd het gebouwd door studenten, waarbij geëxperimenteerd werd met natuurlijke vormen en bouwtechnieken. Het twee meter verdiept aangelegde complex is gebouwd door de te creëren ruimten te vullen met zand, hierover beton te storten en het zand vervolgen weg te graven. Het dak is een meter dik en loopt aan twee zijden over in de omliggende woestijn. De twee andere zijden openen naar een verdiepte patio, waar regenwater werd opgevangen ten behoeve van de irrigatie. Door de verdiepte ligging en dikke wanden is het binnen overdag koel en 's avonds warm. Later is het complex uitgebreid met woningen, gastenverblijven en aardewerkstudio's.

Megastructuren

Naast zijn werk aan het Earth House tekende Soleri utopische ontwerpen voor megastructuren. Dit zag hij als een meer duurzame manier van wonen dan de uitgestrekte suburbs die zijn mentor Frank Lloyd Wright presenteerde in zijn concept Broadacre City. Soleri's grotendeels zelfvoorzienende en verticaal georiënteerde ontwerpen boden onderdak aan enorme hoeveelheden mensen. Een voorbeeld hiervan was Mesa City (1959), dat op een plek in de woestijn onderdak moest bieden aan twee miljoen inwoners. Door deze geconcentreerde manier van leven zouden dagelijkse activiteiten intensiever beleefd worden en zou het omliggende landschap gespaard worden. Soleri vatte zijn visie samen met het woord 'arcology', een samentrekking van architectuur en ecologie.

Arcosanti

Vanwege de oprukkende suburbanisatie vetrok Soleri in 1970 naar een plek ruim 100 kilometer ten noorden van Phoenix. Met Arcosanti, een ontwerp voor drieduizend inwoners met werkruimten en een greenbelt, wilde hij zijn utopische megastructuren op een kleine schaal uittesten. Arcosanti heeft nooit de omvang gekregen die Soleri voor ogen stond. Wel zijn er enkele grote betonnen koepels, een bezoekerscentrum, woningen, werkruimten, gastenverblijven en een openluchttheater gerealiseerd. In Arcosanti wonen momenteel ongeveer 50 mensen. In een laag tempo wordt er nog steeds verder gebouwd.
Arcosanti

Arcosanti