FANDOM

Sir John Soane

Sir John Soane

Sir John Soane (1753 - 1837) was een Engelse architect die gespecialiseerd was in het Brits neoclassicisme. Geboren als 'Soan' veranderde hij zijn naam in 'Soane' om zo meer wereldwijs over te komen. Hij kreeg het voor elkaar om de uiteenlopende invloeden van Giovanni Battista Piranesi, Robert Adam en de Engelse barok met elkaar te verenigen.

archtictuur met een poëtische uitstraling

Soane was een leerling van de architect George Dance en streefde naar wat hij noemde 'de poëzie van de [architectuur]]': interieurs met een poëtische uitstraling, bereikt door optische effecten zoals verschillende vloerniveaus en spiegels. Met zijn werk en ideeën oefende hij veel invloed uit op andere architecten van zijn tijd. Eind negentiende eeuw bloeide zijn invloed opnieuw op door prominente volgelingen, zoals Philip Johnson.

eervol en invloedrijk

Soane kreeg eervolle opdrachten in de architectenwereld van zijn tijd. Zo werd hij in 1788 benoemd tot Architect van de Bank of England, in 1806 tot Professor of Architecture aan de Royal Academy en in 1813 bij de Board of Works, waarin hij samenwerkte met Robert Smirke en John Nash. Tenslotte werd hij in 1831 tot ridder geslagen.

Soane's werken

Tot zijn beroemde werken behoren het exterieur en verschillende interieurs van de Bank of England, de eetkamers van Downing Street 10 en 11 voor de Premier en kanselier van Groot-Brittannië en de Dulwich Picture Gallery, dat een model is voor veel moderne kunstmusea. Na een onderscheidende carrière overleed Soane in 1837 en werd begraven onder een door hemzelf ontworpen gewelf dat vervolgens model stond voor de bekende Britse rode telefooncel. Hoewel veel van zijn beroemde werken inmiddels niet meer bestaan, leven zijn ideeën over esthetiek nog door in zijn door hemzelf ontworpen woonhuis dat nu The Sir John Soane's Museum in Londen is.

Werk van sir john soane 2

bank of england

Edit