FANDOM

Het kerkhof 'Skogskyrkogården' ("Boskerkhof") is één van de veertien werelderfgoederen op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO in Zweden. Het is een cultuurerfgoed en is in 1994 op de lijst opgenomen.

Skogskyrkogarden-02

bergraafplaats

Dit kerkhof in Enskede, een buitenwijk van Stockholm, is ontstaan tussen 1917 en 1940. Het is ontworpen door twee jonge architecten, Erik Gunner Asplund en Sigurd Lewerentz op de plaats van de vroegere delfgrond voor stenen, die met dennen overgroeid was. Het ontwerp verenigt de vegetatie met architectonische elementen, en haalt daarbij voordeel uit de onregelmatigheden van het grondstuk. De Kapel van de Opstanding werd gebouwd in 1926, het creamatorium van 1934 tot 1940.

Architecten gebouw

de Kapel van OPstanding

In het Tallum-paviljoen, in het zuidelijke deel van Skogskyrkogården, is een permanente tentoonstelling over het kerkhof en de beide architecten. De reden voor opname op de werelderfgoedlijst was: Skogskyrkogården is een exceptioneel voorbeeld hoe architectuur en landschap gecombineerd kunnen worden in een kerkhof. Deze creatie heeft grote invloed gehad op het ontwerp van kerkhoven over de hele wereld.

Greta Garbo (1905-1990) ligt hier begraven.