FANDOM

Wikia

Shoei Yoh Hamura zelf.

Wikia2

een van de bouwwerken van Shoei Yoh Hamura

Shoei Yoh Hamura is een Japanse architect, geboren in Kumamoto City in 1940. Yoh heeft geen opleiding in de architectuur gevolgd. Hij studeerde eerst economie aan de Keio Gijuku University in Tokio en vervolgens toegepaste kunst aan de Wittenberg University in Springfield, waar hij in 1964 afstudeerde.

Doorbraak

Hij leerde zich het vak van architect zelf aan en in 1970 startte hij Shoei Yoh + Architects in Fukuoka. Hij kreeg een goede reputatie met zijn productvormgeving en interieurontwerpen en zijn Stainless-Steel House with Light Lattice in Nagasaki (1980) betekende een doorbraak. 

Projecten

Shoei Yoh houdt van spectaculaire vormen, die qua techniek en gevoel voor ruimte terug grijpen op de Japanse bouwtradities. Voorbeelden van zijn werk zijn het Kanada Children Training House in Tagawa, Fukuoka (1994), het Uchino Community Center for Seniors & Children in Kaho, Fukuoka(1995) en de Prospecta'92 Toyama Observatory tower in Kosugi, Toyama (1992).

Momenteel is Shoei Yoh Professor of Architecture and Urban Design aan de Keio University in Tokio.