FANDOM

De in Wenen geboren Harry Seidler vertrok uit zijn geboortestad voor de Tweede Wereldoorlog en ging studeren in Canada. Vervolgens studeerde hij in Harvard als student van Gropius, werkte hij bij Breuer in New York, bij Niemeyer in Rio de Janeiro en begon hij in 1948 zijn eigen bureau in Sydney.

vernieuwingen

Bouwwerk harry opdracht techniek

bouwwerk van Harry Seidler

Seidlers eerste ontwerp was een rechthoekig huis van glas en beton voor zijn moeder (1948). Het maakte veel indruk in het rustige architectuurwereldje van Sydney. Met de bouw van zijn eengezinswoningen, bijvoorbeeld de Three Houses in Turramurra (1948-1951), werd hij dan ook bepalend voor de Australische architectuur.

De Australiërs waren blij met de vernieuwing die Seidler bracht. Hij werkte in die tijd veel samen met de Italiaan Nervi en samen ontwierpen zij de Australia Square Tower in Sydney (1967), bestaande uit gegoten en geprefabriceerd beton  De hoge en open woonruimten die Seidler ontwierp maakten de wat stijve, door Engelse traditie beheerste, Australiërs wat losser.

maniëristisch rationalisme

De stijl van Seidler is te omschrijven als maniëristisch rationalisme, waarbij hij abstracte vormen en kubussen verbond met natuurlijke materialen. Ook maakte hij gebruik van kwadrantbogen. Hij was in het begin van zijn loopbaan erg zoekende naar de juiste vorm en kwam uiteindelijk tot een plattegrond op basis van de cirkel. Deze is terug te zien in de Australische ambassade in Parijs (1973-1977) en in de golvende muren van het Waverley Civic Centre in Melbourne (1984).  Seidler werd geïnspireerd door Le Corbusier en Breuer, met wie hij nog samen had gewerkt. Zo lijkt het ambassadegebouw in Parijs bijvoorbeeld op het Whitney Museum van Breuer in New York.

Harry techniek opdracht

Harry Seidler

overig werk

Ander werk van Seidler zijn het Shell House in Melbourne (1989) en zijn meeste opvallende gebouw de Horizon Residential Tower in Sydney (1998), een toren met 43 verdiepingen en pianovormige balkons die haast barok overkomen.   Seidler was internationaal georiënteerd, ondanks het feit dat hij zelf nauwelijks buiten Australië bouwde. Door zijn Europese achtergrond viel hij echter op in de Australische architectuurwereld en had hij een bepalende positie in de internationalisatie ervan. Vandaag de dag heeft het bureau van Seidler and Associates nog steeds vestigingen in Sydney en Wenen.