FANDOM

Images (3)

De Seattle Central Library (1999-2004), het vlaggenschip van Seattle Public Library, is het eerste project dat het Office For Metropolitan Architecture van Rem Koolhaas op het Amerikaanse continent heeft gerealiseerd.

geschiedenis

Toen de prijsvraag voor de bibliotheek werd uitgeschreven, hoorde OMA niet bij de gegadigde bureaus. Op een dag kreeg Joshua Prince-Ramus, de uit Seattle afkomstige OMA-partner van Koolhaas, een telefoontje van zijn moeder. Zij deelde mee dat ze in een lokale krant had gelezen dat elke architect die een gooi wilde doen naar de prijs zich de volgende dag zou moeten melden voor een briefing. Ramus boekte de eerst volgende vlucht en sleepte de opdracht binnen.

Om het gebouw zo functioneel mogelijk te maken, hebben Koolhaas en consorten eerst alle taken en eisen van de bibliotheek ontleed, om die daarna weer bijeen te vegen in vijf hoopjes. Daarna gaven de architecten elk van deze takenclusters een platform met een eigen kleur, dynamiek en interieur, allemaal in overeenstemming met de particuliere [[functie]. Zo kwam er een platform voor boeken, een voor de administratieve kantoren, een voor de staf, en een ondergrondse parkeerplaats. Tussen de vijf functiedozen plaatsten de OMA-architecten publieke ruimtes: leeszalen, computerruimtes, ontmoetingsplekken.

Functies moeten duidelijk te herkennen zijn en hebben daarom een eigen typografie gekregen. Liften en roltrappen zijn herkenbaar fel geel verlicht en op elke afzonderlijke balie staat met grote letters vermeld welke verrichtingen er uitgevoerd worden.

overtrek

Over het allegaartje heen is een soort glazen overtrek getrokken, die het gebouw het markante uiterlijk verleent. Deze glazen hoes zorgt enerzijds voor eenheid tussen alle verschillende organen, maar creëert tegelijkertijd verassende hoekjes en doorkijkjes tussen de etages. Het metalen frame dat de ruiten vasthoudt, is sterk genoeg om flinke aardbevingen het hoofd te bieden.

Geroemd wordt het kwartier waar de boeken uitgestald zijn - ondanks de tijdgeest nog steeds de belangrijkste plek van een bibliotheek. Doorgaans worden collecties onderbroken door de ruimtelijke indeling van een pand. Koolhaas en Rasmus verzonnen echter een manier om het assortiment ononderbroken te etaleren: de boekenspiraal, een spiraal van hellende en vlakke vloeren die zigzagsgewijs naar boven voeren, zoals in een parkeergarage.

saaie stad

Vanuit de leeszaal boven de spiraal heeft men een ongebruikelijk uitzicht over de stad, tussen de hoge omliggende flatgebouwen door. Koolhaas vertelde in een interview dat hij het geweldig vindt in een stad te werken die zo 'seismisch geagiteerd' en in architectonisch opzicht 'saai' is. Met het eerste doelt hij op de aardbevingen die stad vaak teisteren, en met het tweede op de stugge buren van de wufte bibliotheek: lange hoge wolkenkrabbers, die rechtop staan als soldaten bij het ochtendappèl. Als publiek gebouw is de Central Library verplicht om uit de toom te springen, vindt Koolhaas. 'Dat is de schoonheid van deze locatie'.