FANDOM

98760

Seagram Building

Het Seagram Building is een wolkenkrabber gesitueerd aan de Park Avenue in New York. In opdracht van de ontwikkelaar Joseph Seagram's & Sons ontwierp de wereldberoemde architect Ludwig Mies van der Rohe in samenwerking met Philip Johnson in 1958 de wolkenkrabber dat als hoofdkantoor van het Seagram Liquor Company diende.

het gebouw

Mies wilde de ligging van de wolkenkrabber in Manhattan benadrukken door het bouwwerk op een verhoogd en terugliggend platform op het glooiende terrein te plaatsen. Door de terugplaatsing van het bouwwerk ten opzichte van de straat ontstaat een openbaar voorplein dat het gebouw een hoge mate van waardigheid en een prominente entree verleent. Vanaf het trottoir bereikt men eerst een vrij liggend terras, voordat men bij de glazen ingang aankomt, die zich 30 meter van de straat tussen pilaren bevindt. Over het terras zijn streng symmetrische waterbassins en platen graniet aangelegd, wat eveneens het statige karakter bevestigd

De wolkenkrabber telt 38 verdiepingen. De hoogte wordt geaccentueerd door verticaal naar buitengeplaatste stalen I-liggers die domineren over de gevel. Het staalskelet versmelt met het bronskleurige en bruine glas tot een compact volume. De verticale lijnen worden onderbroken door horizontale naden ter hoogte van elke verdieping. Zonder enig andere decoratie aan de gevel, voldoet het bouwwerk het aan Mies zijn bekende uitspraak 'Less is more'.

architectuur

Het Seagram Building is één van de beste voorbeelden van een wolkenkrabber uit de Internationale Stijl. Het gebouw heeft zijn succes voornamelijk te danken aan de elegante verhouding van de gevelindeling en aan de relatie van de teruggeplaatste wolkenkrabber tot zijn locatie. Het veelvuldig gekopieerde Seagram Building is daarom één van de belangrijkste werken van Mies van der Rohe.