FANDOM

4991358-schroef-koppen-op-wit-wordt-gea-soleerd

Voorbeeld van soorten schroeven

Een schroef (Belgisch-Nederlands: vijs) is een middel om voorwerpen met elkaar te verbinden. Een schroef bestaat uit een cilindervormig of conisch deel (de spil) waaromheen een schroefdraad is aangebracht, met aan één uiteinde een verbreding, de kop, waarin op het uiteinde een sleuf of een anders gevormde verdieping is aangebracht. Hierin past een schroevendraaier.

Een schroef wordt met een schroevendraaier of een schroefboormachine aan de bovenzijde van de kop aangedraaid. Als de aandraaikracht op de buitenzijde van de kop wordt uitgeoefend, spreken we van een bout.

In Europa en Azië worden de maten van schroeven en bouten doorgaans aangegeven in de vorm M(etrisch)(doorsnede van de spil in mm) x (lengte van de spil in mm), bijvoorbeeld M5 x 15. De maten worden dus gemeten exclusief de kop. Alleen bij een verzonken schroef, waarbij de kop aan de onderkant conisch en een de bovenkant plat is, wordt de kop meegerekend in de aangegeven lengte (15 mm). Bij een M5 x 15 inbusschroef kan de cilindrische kop wel 5 mm lengte toevoegen aan het totaal.

Schroeven met een draadeinde dat langs de gehele lengte gelijk van diameter is, worden in moeren of tapgaten gedraaid; schroeven met een puntig uiteinde worden rechtstreeks in het te bevestigen materiaal gedraaid.