FANDOM

Swaglevel 3000

Burno Schmitz

WOOWOWWS

Keizer Willem I Monument in Koblenz

Bruno Schmitz studeerde schilderkunst en architectuur in Düsseldorf van 1875 tot 1878. In 1885 begon hij een bureau in Berlijn, nadat hij korte tijd had samengewerkt met August Hartel in Leipzig. In de jaren na zijn studie reisde hij veel door Europa en vanaf 1888 ging hij geregeld naar de Verenigde Staten, waar hij zich verdiepte in het werk van de architect Henry Hobson Richardson. Schmitz was rond 1900 zeer populair in het Duitse keizerrijk als architect van monumenten. In zijn nationale monumenten combineerde hij architectuur en beeldhouwkunst. Het zijn allemaal ruige, primitieve werken in een stijl die Romeinse invloeden met elkaar combineerde en die geassocieerd werd met het Duitse nationalisme van het interbellum.

Monutenten

Monumenten van zijn hand zijn het Völkerschlachtdenkmal in Leipzig (1898-1939), dat in 1913 onthuld werd door keizer Wilhelm II, het Kyffhäuser Monument en het Kaiser Wilhelm Monument. Met deze drie monumenten ontwierp Schmitz de grootste oorlogsmonumenten in Duitsland. Verdere monumenten zijn het monument voor Keizer Willem I op de Deutsches Eck in Koblenz (1897) en  het 'Soldaten en Zeemannen Monument' in Indianapolis (1901).   ontwerpen

Aanvankelijk ontwierp Schmitz vooral vanuit het historisme, maar zijn stijl werd van daaruit steeds eenvoudiger en helderder. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de door hem ontworpen evenementenhal Rosengarten in Mannheim (1903). Gebouwen van Schmitz zijn het Duitse Paviljoen (1904), Haus Rheingold in Berlijn (1906) en een aantal van de Bosmarck-torens. Verder ontwierp Schmitz bedrijfsgebouwen met een heldere geometrische indeling: het Gildehaus van de paper- en drukkerbranche (1906) en het warenhuis Automat (1906) in Berlijn. Voor de gevel van dit laatste gebouw liet hij zich inspireren door het pilarsysteem van het Kaufhaus Wertheim in Berlijn (1896-1905) van Alfred Messel.   In 1910 deed hij samen met een aantal andere architecten mee aan de prijsvraag voor Groot-Berlijn. In het ontwerp dat hij voor die prijsvraag maakte kwam zijn ideaalbeeld van Berlijn als monumentale cultuurstad mooi naar voren.