FANDOM

Gebouw rudolph schindler kings road

gebouw van Rudolph Schinler aan Kings Road

Rudolph Schindler

Rudolph Schindler

De Oostenrijks-Amerikaanse architect Rudolph (of Rudolf) Michael Schindler (Wenen 1887 - Los Angeles 1953) is een belangrijke modernist. Hij wordt vaak in een adem genoemd met zijn (bekendere) vriend en landgenoot Richard Neutra, met wie hij enkele jaren in huis woonde. Toch heeft Rudolph Schindler onmiskenbaar een uniek en waardevol oeuvre achtergelaten.

naar Amerika

Schindler volgde een opleiding tot ingenieur aan de Technische Hochschule van Wenen, studeerde daarnaast bij Otto Wagner aan de Akademie der Bildenden Künste en bezocht de Bauschule van Adolf Loos. De student was onder de indruk van de nieuwe esthetiek van het kubisme en de even revolutionaire praxis van de Chicago School, die door de ontwikkeling van staalconstructies de bouw van wolkenkrabbers mogelijk maakte. Een boek van Frank Lloyd Wright gaf in 1910 nieuwe prikkels aan Schindlers ideeën over Amerikaanse architectuur.

In 1914 emigreerde Schindler naar de Verenigde Staten, waar hij een baan vond aan het kantoor van Ottenheimer, Stern en Reichert in Chicago. Drie jaar later trad de Oostenrijkse immigrant in dienst van zijn voorbeeld Wright. In 1920 verhuisde hij naar Los Angeles, nog steeds in dienst van Wright, om de leiding te nemen over de bouw van het Barnsdall-complex.

In Los Angeles bouwde Schindler in 1921 en 1922 zijn eigen woonhuis, een dubbelhuis aan de Kings Road (Schindler House) in West-Hollywood. Volgens sommige architectuurhistorici is dit gebouw het eerste zuiver-modernistische bouwwerk ooit. In het ene huis ging Schindler zelf wonen; Richard Neutra betrok de andere vleugel met zijn vrouw in 1924. Na dit huis volgden meer soloprojecten aan de Westkust, zoals de Pueblo Ribera Appartementen (1923-25), het Lovell Beach House (1925-1926) en het Oliver House (1933-1934).

Neutra: vriend en rivaal

Schindlers carrière en levensloop vertoont opvallend veel parallellen met die van Neutra. De twee kenden elkaar van de studie in Wenen; raakten beiden verknocht aan Amerikaanse architectuur; belandden allebei via Chicago in Los Angeles; alle twee werkten enige tijd onder Frank Lloyd Wright - zij het Schindler veel langer. Tussen 1924 en 1927 woonden de twee zelfs samen en werkten gebroederlijk aan enkele projecten.

Net als zijn huisgenoot zocht Schindler naar manieren om de architectuur terug te geven aan de natuur, zonder te vervallen in een visueel organische stijl. In 1926 schreef Schindler in een artikel in de Los Angeles Times over het huis van de toekomst: 'Onze tuin zal een integraal deel van het huis vormen. Het onderscheid tussen binnen en buiten zal wegvallen'.

Zijn dubbele huis aan Kings Road is een goed voorbeeld van dit streven om het gebouwde in te integreren in de natuurlijke context. Het complex is gebouwd naar een concept dat Schindler a cooperative dwelling for two young couples noemde. De huizen zijn allebei L-vormig en met de holle kant naar elkaar gedraaid, zodat in het midden een patio ontstaat die functioneert als een woonkamer in de buitenlucht.

verschillen

Ondanks alle gelijkenissen verschilt het werk van Schindler significant met het werk van Neutra. De huizen van Neutra zijn vaak licht van constructie en steriel modernistisch, terwijl Schindlers bouwwerken bonkig zijn en een ruwe, ongepolijste kwaliteit hebben. Zijn betonnen [[muren] zijn bijna altijd onbewerkt, zowel buiten als binnen. Hij combineerde vloekende materialen als ruw hout en golfplaat met een speelse lichtvaardigheid. De tijd heeft Neutra gelijk gegeven: zijn gebouwen blijken veel beter bestand tegen de Californische omstandigheden.