FANDOM

200px-San Simeone Piccolo

San Simone piccolo mee geholpen door Giovanni Batista Piranesi

San Simeone Piccolo (ook wel San Simeone e Giuda) is een kerk in de sestiere van Santa Croce van Venetië, Noord-Italië. Vanaf de overkant van de Grand Canal en is gericht naar het spoorweg-terminal die als ingang voor de meeste bezoekers van de stad dient.

Gebouwd in 1718-1738 door Giovanni Antonio Scalfarotto en Giovanni Batista Piranesi, de kerk toont de opkomende eclecticisme van neoklassieke architectuur. Het hoopt zich academisch architectonische citaten, net als de gelijktijdige Karlskirche in Wenen. Wittkower in zijn monografie, erkent dat San Simeone is gemodelleerd naar het Pantheon met een tempel-front pronaos, aan de andere kant, de piek koepel herinnert meer versierd en prominente van Santa Longhena's Maria della Salute kerk. De gecentraliseerde ronde kerk ontwerp en de metalen koepel herinnert Byzantijnse modellen en San Marco, hoewel de vele centrifugale kapellen zijn kenmerkend voor Post-Tridentijnse kerken.

Dit was een van de laatste kerken gebouwd in Venetië, in een van de armere sestieri.

De voorkant van de ingang heeft een marmeren reliëf "De Martyrization van de heiligen" van Francesco Penso, bekend als "il Cabianca". Saint Simon was blijkbaar de gemartelde neef van Christus, martelaar als Jood door de Romeinen.

De massa wordt gevierd volgens de Romeinse Missaal van 1962 door de Priesterbroederschap van St. Peter.

De inspiratie van het Romeinse Pantheon is evident evenals enkele Byzantijnse en Palladiaanse elementen. De koepel is gevormd als een ovale kop op de hogere kant dus bepaalt het hele gebouw te zien dan het in werkelijkheid is, wordt de structuur van de koepel volledig bedekt met bladlood. Op de gevel is er een graveren (binnen het timpaan) die de martelaar van de heiligen, van Francesco Penso aka Cabianca XVIII eeuw.
250px-Piranesi.Bust-1-

Giovanni Batista piranesi architect van San Simeone Piccolo

De binnenzijde herbergt kleine opera's in vergelijking met vele anderen in de stad, dit is gewoon omdat we in Venetië de eindeloze-wonder stad. Over de verschillende altaren kunnen schilderijen van Antonio Marinetti te bewonderen van Chioggia, Francesco Palazzo, Tommaso Bugoni en Angelo Venturini. De kerk heeft ook een crypte, waarvan het beschilderd met religieuze taferelen. De achthoekige sfeer heeft twee lange gangen die elkaar kruisen en in het midden is er een altaar. Interessant om te weten is dat in de crypte zijn er 21 kleine dakkapellen, waarvan acht nog ommuurd en onontgonnen. Het is vreemd dat er in 2009 nog onbekende delen van de stad!. In de ondergrondse zijn er ook graven van diverse parochianen, helaas alle onbekende!

De ondergrondse graven zijn deels verpulvert onder een muur van steen en steunpilaren van edelmetaal.