FANDOM

105272
Algemeen

De Saint Paul's Kathedraal is gelegen in de binnenstad van Londen. De grote stadsbrand van 1666 in Londen verwoeste een groot aantal bouwwerken in de stad. Voor de wederopbouw vroeg Koning Charles II de wetenschapper Christopher Wren om assistentie, omdat hij wist van diens passie voor architectuur. De amateur-architect ontwierp in totaal 52 kerken, waaronder de Saint Paul's Cathedral. Deze kathedraal werd tussen 1673 en 1711 voltooid.

De kathedraal

In 1673 presenteerde Wren een grote, houten maquette met een plattegrond in de vorm van een Grieks kruis. Deze plattegrond had een complexe gecentraliseerde opzet. Dit eerste ontwerp werd afgekeurd door de kerkelijke leiders omdat zij het te bont vonden en het volgens hen niet aan een echte kathedraal deed denken. De uiteindelijke plattegrond van het definitieve ontwerp bestond, na uitgebreide experimenteren, uit traditioneel schip en koor. Het schip bestaat uit drie kleinere kapellen in de aangrenzende zijbeuken. Het koor strekt zich uit naar het westen en bevat de ruimten voor de geestelijken, het koor en het orgel. Aan de noordkant bevindt zich het dwarsschip.

In het midden wordt het bouwwerk afgedekt door een 110 meter hoge koepel, die bijna ongewijzigd is overgenomen uit het oorspronkelijk ontwerp. Deze koepel omvat drie galerijen: De Whispering Gallery, de Stone Gallery en de Golden Gallery.

Barok en Wren

De Saint Paul's Cathedral neemt een belangrijke plaats in de architectuurgeschiedenis. Wren combineerde de klassieke opbouw met de dramatiek die kenmerkend was voor barok. Het bouwwerk vormt het grootste barokgebouw in Engeland en daarmee het hoogtepunt in het oeuvre van Christopher Wren.

264px-StPauls