FANDOM

Eero Saarinen

Eero Saarinen

Eero Saarinen, de enige zoon van Eliel Saarinen, emigreerde in 1923 met zijn ouders vanuit Finland naar de Verenigde Staten. Eero studeerde één jaar beeldhouwkunst in Parijs aan de Académie de la Grande Chaumière (1929-1930) en later architectuur aan de Yale University in New Haven van 1930 tot 1934.

Na zijn studie kreeg hij een beurs om zelfstandig te reizen door Europa. Hierna ging hij terug naar de Verenigde Staten om les te geven op de Cranbrook Academy of Art en werkte hij op het architectenbureau van zijn vader. Later werd hij samen met J. Robert Swanson partner van dit architectenbureau. In 1950 startte Eero zijn eigen bureau in Birmingham, Alabama.

Zijn eerste werken ontstonden aan het eind van de jaren dertig in samenwerking met zijn vader. Omstreeks 1940 ontwierpen zij de Crow Island School in Winetta, Illinois. Na de oorlog kreeg dit ontwerp een voorbeeldstatus voor andere architectuur. De bedachte structuur op één laag was zeer geschikt voor de basisscholen. Hierna heeft hij dan ook meerdere scholen ontworpen. In 1948 verwief hij internationale roem door het winnen van een prijsvraag voor de Jefferson National Expansion Memorial bij St. Louis. Deze 192 meter hoge, met roestvrij staal beklede paraboolboog van beton werd pas in 1968, na zijn overlijden, gebouwd.
Crow Island School

General Motors Technical Center

Saarinen ontwierp in een architectengroep het General Motors Technical Center in Warren, Michigan (1948-1956). In die groep zaten zijn vader, bureau Smith en Hinchman and Gryllis. Dit gebouw bestaat uit rechtlijnige kubussen van staal en glas, maar vormt slechts een momentopname in de ontwikkeling die Eero doormaakt. Hij ontwikkelde zijn een eigen stijl, waarbij hij gebruikmaakte van expressieve, plastische vormen. Deze kwamen voort uit zijn eerste liefde, de beeldhouwkunst. Voorbeelden zijn het Kresge Auditiorium van het Institute of Technology in Cambridge en het ijshockeystadion David S. Ingalls Rink in New Haven.

John F. Kennedy Airport

Zijn bekendste ontwerp is de vijfde terminal van de John F. Kennedy Airport die met zijn plastische expressieve uitdrukking een uniek ontwerp is. Ander werk van Saarinen is onder andere de Dulles International Airport in Chantilly, Virginia, het kantoorgebouw voor John Deere & Company in Moline, Illinois en drie projecten voor Yale University in New Haven, namelijk Ezra Stiles College, Samuel Morse College en de Ingalls Rink.

Dood

Eero stierf in 1961 op 51-jarige leeftijd in Ann Arbor, aan de gevolgen van een hersentumor. Eero staat vooral bekend door zijn introductie van gebeeldhouwde vormen met een architectonische karakter, die vooral aansloeg bij de tegenstanders van de sobere gelijkvormigheid van de moderne beweging.