Fandom

SANAA

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Onder de naam SANAA (Sejima And Nishizawa Associated Architects) werken de Japanse architecten Kazuyo Sejima en Ryue Nishizawa samen. Het bureau is gevestigd in Tokio en is wereldwijd één van
SANAA

De architecten van SANAA

de meest opmerkelijke architectenbureaus.

Sinds de oprichting van SANAA in 1995 wint het bureau overal ter wereld belangrijke competities. Hun recente realisaties - waaronder het 21st Century Museum of Contemporary Art in Kanazawa (Japan, 2004), de Zollverein School in Essen (Duitsland, 2006) en De Kunstlinie in Almere (2007) - en hun lopende bouwopdrachten bevestigen hun status als toonaangevende architecten van de eenentwintigste eeuw. Naast SANAA runnen de twee architecten ook nog ieder een eigen bureau. In 2010 won het bureau de Pritzker Architecture Prize.

Kenmerken van de SANAA-architectuur
Shibaura house

Shibaura House, een gebouw gemaakt door SANAA

Door SANAA gerealiseerde ontwerpen vallen in eerste instantie op door de transparantie die bereikt wordt door het gebruik van lichte materialen zoals glas, geperforeerd staal en golfplaat. Ook wordt de architectuur van de jonge Japanners gekenmerkt door heldere vormen en eenvoudige oplossingen voor complexe programma's. SANAA lijkt niet geïnteresseerd in programma, maar in mogelijk gebruik en ervaring van ruimtes. Hierbij is het belangrijk dat grenzen tussen ruimtes flinterdun zijn en er visuele verbindingen gemaakt worden. In het werk overlappen en doorsnijden programma's elkaar en worden ruimtes en gebeurtenissen met elkaar verbonden. Projecten van SANAA zijn minimalistisch, technisch geavanceerd en bouwtechnisch uitdagend. Het werk omvat een architectuur die amper aanwezig is maar je met een gevoel rijkdom achterlaat.