FANDOM

Aarno ruusuvuori

Aarno Ruusuvuori

Aarno Emil Ruusuvuori (Kuopio, 1925 - Helsinki, 1992) was een Fins architect. Zijn architecturale uitgangspunten zijn simpele geometrische figuren of objecten.

werkzaamheden

Ruusuvuori studeerde aan de Technische Hogeschool van Helsinki, waar hij later tevens doceerde. Tijdens zijn studie maakte hij verschillende reizen door Scandinavië en Europa, werkte daarna voor een aantal architectenbureaus en richtte in 1952 zijn eigen bureau op. In de periode 1956-57 was hij bovendien redacteur van het Finnish Architectural Review. Van 1975 tot 1978 en 1983 tot 1988 was hij directeur van het Museum voor Finse architectuur].  Dankzij zijn moderne ontwerpen werd Ruusuvuori in de jaren '60 een van de centrale architecten in Finland. Hij werkte voornamelijk met betonstaal en glas in een Brutalistische stijl.

de kerk in Hyvinkaa

De kerk in Hyvinkää (1961) is een van zijn bekendste constructies. Andere bekende gebouwen van zijn hand zijn de tapiola kerk (1965), de Weilin & Göös Print Works (1966) en de renovatie en modernisering van het stadhuis van Helsinki (1970-1988).    

controverse

Het stadhuis in hartje Helsinki bestond uit verscheidene gebouwen, de meeste in Neoklassieke stijl door Carl Ludwig Engel, waarvan Ruusuvuori vrijwel alle interieurs liet slopen en alleen de façades behield. Met deze modernisatieplannen creëerde Ruusuvuori dan ook een heftige controverse.  

Op 22 februari 1992 stierf Aarno Emil Ruusuvuori op 67-jarige leeftijd.