Fandom

Rossi, Aldo

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Aldo Rossi.

Aldo Rossi

De architect Aldo Rossi (Milaan, 1931-Milaan, 1997) wordt gezien als grondlegger en belangrijkste vertegenwoordiger van het rationalisme. In de lange periode dat de Italiaanse architect werkzaam is geweest, heeft hij zich zowel door zijn theorie, met name verwoord in het beroemde L'Architettura della Città uit 1966, als door zijn architectuur op de kaart gezet.

L'Architettura della Città

Rossi heeft een zeer grote invloed uitgeoefend met zijn theorie omtrent stedenplanning. In een tijd dat, onder de invloed van het Modernisme, veel historische stadskernen werden gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe manier van bouwen, ontwikkelde hij een stedenbouwkundige theorie waarbij juist de bestaande stad als uitgangspunt diende. Werd de stad door de modernisten gezien als een verzameling van functies, Rossi ging uit van de stad als ordening van ruimtes, van volumes en leegtes, die met de tijd zijn ontwikkeld. In de modernistische opvatting diende de stad te worden onderverdeeld in een aantal functies (wonen, werken, recreatie en infrastructuur) en ging men uit van een tabula rasa om de nieuwe ordening te realiseren. Rossi bezag de stad juist als een driedimensionaal weefsel dat met de tijd was ontwikkeld; een samengebalde structuur van volumes en lege ruimtes in plaats van de functionalistische ordening in het platte vlak.

Vanuit deze visie ging Rossi op zoek naar de morfologische ontwikkeling van een stad en naar de prototypes van haar onderdelen, om te onderzoeken wat het precies is dat een stad tot een stad maakt. Uit dit morfologisch onderzoek distilleerde hij vervolgens de universele basisvormen van verschillende gebouwtypologieën.

theorie en architectuur

In zijn eigen architectuur probeerde Rossi de gevonden archetypen zo zuiver mogelijk te bouwen. Een voorbeeld hiervan is zijn ontwerp voor het stadhuisplein met herdenkingsfontein van Segrate uit 1965, waarbij hij gebruik maakt van geometrische vormen. Een ander voorbeeld van een ontwerp waarin het neorationalisme tot uiting komt is een vier verdiepingen hoog, ivoorkleurig woongebouw van gewapend beton in het wooncomplex Gallateresse 2, dat Rossi tussen 1969 en 1973 onder supervisie van de architect Carlo Aymonino ontwierp. Om helderheid te scheppen is bij het gebouw de vormentaal teruggebracht tot een paar elementen, die kenmerkend zijn voor de woonfunctie.

jaren zestig en zeventig

Vroege ontwerpen uit de jaren zestig zijn onder meer de sanering van de Milanese wijk rondom Via Sarini en een zakencentrum in Turijn. Samen met Luca Meda ontwikkelde Rossi in 1964 de planning voor de dertiende Triënnale in Milaan en ontwierp hij een toegangsbrug met een driekantige dwarsdoorsnede.

In 1971 won Rossi met Gianni Braghieri de nationale prijsvraag voor de begraafplaats van San Cataldo in Modena, die in het begin van de jaren tachtig werd aangelegd. Met dezelfde architect ontwierp Rossi tevens twee scholen: een tussen 1972 en 1976 in Fagnano Olona en een tussen 1979 en 1981 te Broni.

Gebouw Aldo Rossi

Bonnefantenmuseum in Maastricht

jaren tachtig en negentig

Vanaf begin jaren tachtig werd er door Rossi een toenemend aantal gebouwen gerealiseerd. Zo ontwierp hij een zeven verdiepingen tellend wooncomplex aan de Wilhelmstrasse in Berlijn en de nieuwbouw van het neoclassicistische theater Carlo Felice in Genua, waarbij hij samenwerkte met Ignazio Gardella, Fabio Reinhart en Angelo Sibilla. Een ander voorbeeld van stadse architectuur is het woongebouw aan het Parc de la Vilette in Parijs, dat hij tussen 1986 en 1992 met Claude Zuber en Bernard Huet ontwierp. Buiten Europa bouwde Rossi het Hotel Il Palazzo in Fukuoko, tussen 1987 en 1989 met Maurris Adjrri, Toyota Horiguchi en Segeru Uchida. Met dit hotel bracht Rossi de klassieke Italiaanse architectuur naar Japan.

Voor de Biënnale in Venetië van 1990 ontwierp Rossi het drijvende Teatro de Mondo, gemaakt van staal en hout. Andere ontwerpen uit de jaren negentig zijn de uitbreiding van het vliegveld Linate bij Milaan, tussen 1991 en 1993, en het kantorencomplex voor de Walt Disney Corporation in Orlando, 1991 - 1996.

Ook in Nederland staat een gebouw van de hand van Rossi: het Bonnefantenmuseum in Maastricht, gebouwd tussen 1990 en 1994 samen met onder andere S. Umberto Barbieri. In het gebouw zijn verschillende elementen uit het werk van Rossi terug te vinden, zoals een monumentale trap met glazen bovenlicht en de ranke koepel.

Invloed

Vooral met zijn architectuurtheorie heeft Rossi veel invloed uitgeoefend. Hij staat aan de wieg van een andere manier van denken over de stad en kan gezien worden als de grondlegger van gebouwtypologieën. Verschillende architecten volgden zijn voorbeeld, waaronder Robert Venturi en Rob Krier. In 1990 ontving Rossi de Pritzker Architecture Prize Laureate.

Aldo Rossi overleed in 1997 op 66-jarige leeftijd aan de gevolgen van een verkeersongeluk.