FANDOM

Jean-Baptiste Rondelet werd op 4 juni 1743 te Parijs geboren. Vanaf 1762 studeerde hij architectuur bij Jacques-François Blondel. Hij kreeg de mogelijkheid om bij meerdere grote architecturale bouwwerkzaamheden te zijn.

Sainte-GenevièveEdit

Phanteon parijs

Paris Pantheon

Het belangrijkste werk waar Rondelet aanwezig was, moet de bouw van de Sainte-Geneviève (ofwel het Panthéon) van Soufflot zijn geweest. Na de dood van Soufflot leidde Rondelet, tezamen met Brébion, de werkzaamheden aan de Sainte-Geneviève tot aan haar voltooiing in 1790. Onder Quatremère de Quincy maakte Rondelet nog een aantal wijzigingen aan de Sainte-Geneviève, dat toen reeds het Panthéon was.

opleidingEdit

Vanaf 1806 gaf Rondelet les in de stereotomie aan de École spéciale d'Architecture en daarna aan de [[École

Jean bapiste

portret Jean Baptiste

des Beaux-Arts]]. Van Lodewijk XVIII ontving hij in 1814 het légion d'honneur en het jaar daarop trad Rondelet toe tot de Académie des Beaux-Arts.

theoreticusEdit

Rondelet is verder bekend als theoreticus met zijn werk Traité théorique et pratique de l'art de bâtir (Theoretisch en praktisch traktaat over de kunst van het bouwen). Het eerste deel van het traktaat kwam in 1802 uit en het zevende en laatste deel in 1817. In dit traktaat verwoordde Rondelet het Franse bouwkundige denken van de achttiende eeuw. Jean-Baptiste Rondelet stierf op 27 september 1829.